خشکسالی و نهاده های دامی مهم ترین چالش های احصا شده بخش کشاورزی کشور است

به گزارش انجمن وردپرس، وراعی گفت: 122 چالش از 14 استان کشور در حوزه زیربخش های کشاورزی احصا شده که نهاده های دامی و خشکسالی از مهم ترین این چالش ها محسوب می شوند.

خشکسالی و نهاده های دامی مهم ترین چالش های احصا شده بخش کشاورزی کشور است

حمید وراعی مشاور وزیر جهاد کشاورزی در حوزه امنیت غذایی گفت: مسائل حوزه نهاده های دامی نسبت به گذشته کمتر شده است و باتوجه به بارگیری نهاده های دامی به استان های مبدا، دامداران و تعاونی ها به وسیله بازارگاه امکان خرید نهاده ها را دارند.

وی اضافه نمود: در استانی، چون ایلام چالش مهم موضوع کم آبی و خشکسالی است و در سه سال گذشته ایلام جزء کم بارش ترین استان های کشور بوده که این موضوع لطمه زیادی به کشاورزی استان وارد نموده است.

وی بیان نمود: برای استان هایی با تنش آبی نظیر ایلام، تغییر الگوی کشت منطبق با طرح تحول کشاورزی، صرفه جویی در مصرف آب، کشاورزی بهینه و اجرای الگوی کشت پیشنهاد و اجرایی می گردد.

وی هدف از سفر های استانی را بحث امنیت غذایی بر پایه برنامه تحول کشاورزی برشمرد و ادامه داد: برنامه تحول کشاورزی با رویکرد جهادی است که این برنامه به وسیله نخبگان علوم کشاورزی تدوین شده و با افق چهارساله تا سرانجام فعالیت دولت سیزدهم در حال انجام است.

وی هدف از اجرای این برنامه گفت: با توجه به اینکه کشور ما در حال گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی نوین و علمی است، در این برنامه تحول کشاورزی موضوعات مختلفی در حوزه تحولات کشاورزی مطرح و گنجانده شده است تا سبک کشاورزی و فراوریات این حوزه به استاندارد های روز جهان نزدیک تر گردد.

وی بیان نمود: در راستای اجرای کامل این طرح، مسائل و نقاط قوت و ضعف زیربخش های کشاورزی در حوزه های مختلف طی بازدید های میدانی از عرصه ها و رایزنی و نشست های تخصصی با کارشناسان و مسوولان مرتبط با کشاورزی احصا و به وزیر و مسئولان مربوطه گزارش می گردد.

وی اظهار کرد: پایه های فراوری کشاورزی در زیربخش های مختلف زراعی و دامی، مقدار و نوع استفاده از سموم و کود های شیمیایی، نهاده های دامی و گیاهی، بذور گواهی شده و سایر موارد مطابق با استاندارد های روز جهان است.

وی عنوان نمود: ایران در حوزه صادرات محصولات کشاورزی به بازار های بین المللی و کشور های متقاضی عملکرد مطلوبی داشته و موردی از برگشت و عودت محصولات نداشته ایم و اقبال خوبی در حوزه صدور محصولات زراعی و دامی به خارج از کشور داشته ایم.

بازدید میدانی از عرصه های کشاورزی و دامی، برگزاری نشست های تخصصی با دستگاه های مرتبط با ستاد تنطیم بازار و امنیت غذایی و اتحادیه های بهره برداران بخش خصوصی از دیگر برنامه های سفر 2روزه مشاور وزیر جهاد کشاورزی به استان ایلام بود.

انجمن وردپرس ایلام ایلام

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "خشکسالی و نهاده های دامی مهم ترین چالش های احصا شده بخش کشاورزی کشور است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خشکسالی و نهاده های دامی مهم ترین چالش های احصا شده بخش کشاورزی کشور است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید