بیوگرافی هنری فورد؛ مردی که خودروسازی دنیا را دگرگون کرد

به گزارش انجمن وردپرس، هنری فورد (Henry Ford) مخترع، نظریه پرداز، نویسنده و کارآفرین آمریکایی بود که بیش از سایر فعالیت های بزرگش، به سبب بنیان گذاشتن کمپانی خودروسازی فورد معروفیت دارد. او با اختراع و فراوری انبوه خودرو، انقلابی بزرگ در صنعت دنیا به وجود آورد.

بیوگرافی هنری فورد؛ مردی که خودروسازی دنیا را دگرگون کرد

تفکر هنری فورد برای پایین آوردن قیمت خودرو و در عوض آن بالا بردن دستمزد کارگران، تاثیر به سزایی بر اقتصاد دنیا گذاشت و سبب ایجاد گرایشی با نام فورد گرایی یا فوردیسم شد.

شاید بتوان گفت که هنری فورد یکی از افرادی بود که به تدریج در تغییر استانداردهای زندگی مردم سراسر دنیا تاثیری شگرف گذاشت. او معتقد بود : اگر بتوانید خدمتی به دنیا بکنید که از لطف دنیا به شما بیشتر باشد، به پیروزیت رسیده اید.

در این مطلب ضمن آنالیز زندگینامه هنری فورد بزرگ، مروری برفعالیت های این صنعت گر بزرگ امریکایی و چگونگی شکل گیری کمپانی معظم فورد خواهیم داشت.

هنری فورد کیست؟

با نگاهی به زندگینامه هنری فورد باید بگوییم که هنری فورد در 30 ام ماه جولای در سال 1863 در دهکده ای در استان میشیگان آمریکا چشم به دنیا گگردد. ویلیام فورد، پدر هنری، مردی ایرلندی تبار بود که به همراه خانواده اش به آمریکا مهاجرت نموده بود. او در آنجا با ماری، که دختری اصالتاً بلژیکی بود، ازدواج کرد و صاحب 6 فرزند شدند که یکی از آن ها هنری فورد بود.

کودکی هنری فورد

هنری کودکی متفاوت بود که برخلاف سایر افراد خانواده، علاقه ای به کار در مزرعه نداشت و بیشتر در پی کارهای مکانیکی بود. زمانی که هنری 12 ساله بود، مادرش را از دست داد و آسیب این داستان، باعث شد که بیشتر از فضای مزرعه فاصله بگیرد.

او در 16سالگی به عنوان کارآموز مکانیکی مشغول به کار شد. همان کاری که همیشه به آن علاقه داشت. اما در آن موقع رسم بر این بود که پسران، حرفه پدران خود را ادامه دهند. هنری به ظاهر در مزرعه کار می کرد، اما در حقیقت، یک کارگاه ماشین آلات در کنار مزرعه پدرش ساخته بود و هم بر روی موتورهای بخار کار می کرد و هم ماشین های کشاورزی را تعمیر می کرد.

هنری فورد در همین زمان، همزمان در کالج گلداسمیت، در رشته تجارت نیز تحصیل می کرد. او در 22 سالگی با دختر یک مزرعه دار ازدواج کرد و برای زندگی به دیترویت رفت.

زندگینامه هنری فورد؛ آغاز فعالیت، شکست ها و پیروزی ها

در زندگینامه هنری فورد آمده است که او در سال 1891 به عنوان تکنسین در شرکت برق و روشنایی ادیسون مشغول به کار شد. او که در رویای ساخت وسیله ای نقلیه با موتور بنزینی بود، بالاخره در سال 1896 توانست درشکه ای بدون اسب بسازد و آن را چهار چرخه فورد نام گذاشت.

هنری فورد کم کم در شرکت ادیسون آن قدر درخشید که مدیران این شرکت او را به توماس ادیسون معرفی کردند. بعد از اینکه فورد مورد تشویق توماس ادیسون نهاده شد، در تصمیم خود مصمم شد و با ترک شرکت ادیسون، خودروسازی خود را با نام شرکت دیترویت در سال 1899 تاسیس کرد؛ شرکتی که اولین شکست کاری هنری فورد بود.

تصویری از کارخانه فورد

با وجود کوشش های هنری فورد و هزینه بسیار بالایی که برای فراوری خودروها صرف می شد، محصول فراوری شده کیفیت مطلوبی نداشت. این موضوع باعث شد که فورد در سال 1901 شرکتش را منحل کند. این بار هنری فورد تصمیم گرفت شرکتی را با حضور چند مبتکر و سازنده خلاق تاسیس کند. شرکت تازه با نام شرکت خودروسازی هنری فورد که با شراکت تعدادی از سهامداران شرکت دیترویت تشکیل شده بود، باز هم آن چیزی نشد که هنری فورد در پیش بود.

درگیری های زیاد او با سهام داران باعث شد که بالاخره یک روز قید این شرکت را نیز بزند و آن را ترک کند. چند سال بعد، هنری فورد به سراغ الکساندر مالکومسن رفت و شرکت تازهی را با همکاری او تاسیس کرد. سیاست های هنری فورد برای کم کردن قیمت و بالابردن فراوری، باعث نارضایتی مالکومسن شد و این بار، او بود که شرکت را ترک کرد. حالا هنری فورد با اضافه شدن سهام مالکومسن، توانسته بود به ریاست شرکت برسد و بتواند محصولات خودش را آنگونه که دوست دارد، بسازد.

فورد در این زمان یک مدل آزمایشی با نام 999 ساخت که با سرعت 146 کیلومتر در ساعت، عنوان سریع ترین خودروی دنیا را از آن خود کرد و نام برند فورد را به دنیایان معرفی کرد.

آغاز امپراطوری فورد

در سال 1908 هنری فورد یک خودروی مقرون به صرفه و بسیار ساده را با نام مدل T معرفی کرد. خودرویی 4 سیلندر که فرمانش در سمت چپ قرار داشت و خیلی زود الگویی برای دیگر خودروسازان آمریکایی شد.

فورد مدل T؛ یکی از پرفروش ترین خودروهای فراوریی شرکت فورد

مدل T خودرویی بود که هنری فورد را در دنیا به معروفیت رساند و بیش از 15 میلیون نسخه از این خودرو به فروش رفت. بعد از ساخت این خودرو، شرکت فورد 9 مدل خودروی دیگر فراوری کرد که از این میان مدل N به عنوان یک خودروی لوکس، توانست مانند مدل T پیروزیت زیادی را به خود اختصاص دهد.

فراوری بی وفقه این خودروها، همان چیزی بود که هنری فورد رویایش را داشت. او توانست با صرف مبلغ هنگفتی، توماس ادیسون را قانع کند که یک موتور الکتریکی برای خودروهایش طراحی کند و به این صورت، بتواند باز هم هزینه فراوری خودروهایش را کمتر کند.

شکست سیاسی و حقوقی

یکی از فعالیت هایی که هنری فورد در طول دوران حیاتش تجربه کرد، کاندیداتوری برای مجلس آمریکا بود. در سال 1918، فورد به درخواست وودرو ویلسون، نامزد حزب دموکرات از استان میشیگان شد. اما درگیر بودن آمریکا در جنگ دنیای، باعث شد که فورد نتواند رای لازم را کسب کند و از این حوزه کنار کشید.

در زندگینامه هنری فورد آمده که در همان سال، شکایت سهامداران اصلی شرکت فورد مبنی بر عدم رعایت حقوق سهامداران از سوی هنری فورد، باعث طرح دعوا علیه او شد و در پی این داستان، هنری فورد از مقام ریاست خود استعفا داد.

بعد از او پسرش ادسل فورد ریاست این شرکت را بر عهده گرفت. اما در این زمان فورد با یک طرح جالب توانست تمامی سهام شرکت فورد را وارد خانواده خود کند. او ابتدا اظهار داشت که می خواهد یک کارخانه مجزا برای خودش بسازد و در آن به توسعه ساخت خودروهای مورد علاقه اش بپردازد. این خبر باعث شد که سهام داران از ترس سقوط سهام شان آن را واگذار نمایند. اینجا بود که فورد با خرید تمامی این سهام، مالک کل شرکت خودروسازی فورد شد.

ظهور رقبا و احساس خطر

در حدود سال 1920، شرکت های خودروسازی رقیب فورد، مانند جنرال موتورز، توانستند با فراوری مدل های متنوع و تازه، بازار مدل T را کساد نمایند. اما فورد نه تنها ناامید نشد بلکه در سال 1927، خودروی تازه کمپانی فورد را با نام مدل A به بازار معرفی کرد.

پیش از این، هنری فورد اصرار داشت که خودروهای خود را با یک ترکیب و حتی یک رنگ ثابت مشکی فراوری کند. اما حالا و با داغ شدن بازار رقابت، تغییرات مختلف را در خودروهای خود ایجاد می کرد. مدل A یک خودروی خاص در کمپانی فورد بود. در این خودرو برای اولین بار از لوگوی فورد استفاده شد و مجموعه کلاچ، ترمز، دنده و دریچه کنترل بنزین برای این خودرو در نظر گرفته شد.

فورد مدل A؛ یکی از محبوب ترین خودروهای فراوریی شرکت فورد

مدل A آن قدر محبوب شد که هنری فورد این خودرو را در کلاس های مختلف کوپه، کوپه رودستر، سدان، فوردو (با 3 پنجره)، استیشن واگن و تاکسی فراوری شد. حالا فورد در برابر تمامی رقبایش، یک مهره بزرگ بود.

یکی از مهم ترین کارهای هنری فورد ساخت موتور V8 بود. موتوری قدرتمند که تا سال ها یکی از پرفروش ترین های دنیا بود. در سال 1936 خودروی لوکس فورد با نام لینکلن زفیر، فراوری شد که با درگیر شدن آمریکا در جنگ دنیای دوم، فراوریش متوقف شد. دو سال بعد از آن فورد مرکوری فراوری شد که علاوه بر داشتن ظاهری زیبا و با وجود موتور V8، قیمتی بالا نداشت و در ردیف خودروهای لوکس نبود و در نتیجه بسیاری از مردم توان خرید آن را داشتند.

چرا هنری فورد فردی پیروز بود؟

فورد از همان ابتدای آغاز کارش، رویای ساخت کارخانه ای را داشت که بتواند تمامی مراحل طراحی و ساخت خودرو را در آن انجام دهد و احتیاج به یاریی خارج از فضای کارخانه خود نداشته باشد.

او یک کارآفرین و مبتکر واقعی بود. فورد با ایجاد رفاه برای کارگرانش، توانست فراوری انبوه خود را افزایش دهد و با انجام ریسک و سیاست های خاص خودش در کار، به عنوان شایسته ترین تاجر آمریکایی شناخته گردد. توجه به حقوق کارگران و کم کردن ساعت کاری آن ها، باعث شده بود که سیل کارگران از تمامی نقاط آمریکا به سمت شرکت او روانه شوند.

هنری فورد در کنار پسرش ادسل

با این وجود او هیچ اعتقادی به اتحادیه های کارگری نداشت چرا که معتقد بود این ارگان ها، با کم کردن بهره وری کارگران، از آن ها سوء استفاده می نمایند. او به سیستم فراوری انبوه اعتقاد داشت و به همین جهت بر سرعت، تمرکز، قدرت، کم کردن هزینه ها و تداوم کار تاکید داشت و به همین علت، او همیشه در پی کارگرانی ماهر بود که بتواند با یاری آن ها سرعت فراوریش را افزایش دهد.

او حتی در دوران جنگ دنیای دوم نیز، با فراوری تعداد زیادی آمبولانس برای آمریکا و فرانسه، یاری زیادی به این دولت ها نموده بود. اما تفکرات نژادپرستانه و ضد یهودی هنری فورد باعث شد که او یک سلسله مقاله در مخالفت با یهودیان در نشریه ای منتشر کند و با وجودی که بر اثر فشارهای پیاپی چند سال بعد این مطالب را تکذیب کرد، اما با شکایت یهودیان مجبور به عذرخواهی از آن ها شد.

شایعه است که هیتلر عکسی از هنری فورد را در دفتر خود بر انجمن وردپرس آویخته بود و او را به عنوان فردی بزرگ تحسین می کرد. این هم نکته دیگری که در زندگینامه هنری فورد درج شده است.

برگ آخر زندگینامه هنری فورد؛ سال های انتهای و مرگ

آنطور که در زندگینامه هنری فورد ذکر شده در سال 1943، ادسل فورد، فرزند او و مالک کمپانی فورد بر اثر سرطان از دنیا رفت. هنری فورد که بعد از این اتفاق بارها دچار ایست قلبی شد و بیمار بود، درخواست کرد که به عنوان ریاست شرکت به جای پسرش به کار برگردد، اما با مخالفت سهام داران روبرو شد چرا که کهولت سن مانع از انجام درست وظایف او می شد، اما او تا انتها عمر بر تمامی امور شرکت خود نظارت داشت.

هنری فورد پایان در آوریل 1947 در سن 83 سالگی از دنیا رفت و در گورستان فورد در شهر دیترویت به آرامش ابدی رسید. امروزه نمونه هایی از اولین خودروهای فراوریی کمپانی فورد در موزه هنری فورد در استان میشیگان واقع شده است که در کنار سایر خودروهای خاص دنیا از برندهای گوناگون، همه ساله میزبان علاقمندان به تاریخ و صنعت خودروسازی است. در لیست پرفروش ترین خودروهای تاریخ، چند نمونه از خودروهای این کمپانی به چشم می خورد.

هنری فورد بدون شک کارآفرینی برجسته بود و همچنان از او به عنوان یکی از بزرگترین صنعتگران تاریخ یاد می گردد. راحتی حمل و نقل امروزی و در دسترس بودن خودرو برای همه اقشار دنیا، به علت آرزوهای بلندپروازانه هنری فورد عملی شده است.

منبع: بلاگ دیوار

به "بیوگرافی هنری فورد؛ مردی که خودروسازی دنیا را دگرگون کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیوگرافی هنری فورد؛ مردی که خودروسازی دنیا را دگرگون کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید