خبر مهم برای اجاره نشین ها ، ایمن سازی قلب مالی ایران در مرحله اجرا ، وام اسکان موقت و نوسازی بافت فرسوده چرا متوقف شد؟

به گزارش انجمن وردپرس، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران از راه اندازی سازمان ویژه برای یاری به اجاره نشین هاخبرداد.اوهمچنین درباره توقف وام های نوسازی بافت فرسوده و اسکان موقت، برنامه عملیاتی ایمن سازی بازارتهران،کاهش فاصله شمال جنوب مرکز ایجاد محله های الگو با رویکرد تازه در چند منطقه شهر شرح داد.

خبر مهم برای اجاره نشین ها ، ایمن سازی قلب مالی ایران در مرحله اجرا ، وام اسکان موقت و نوسازی بافت فرسوده چرا متوقف شد؟

انجمن وردپرس آنلاین - مجید جباری: تشریح جزئیات اقدامات اجرا شده و برنامه های فراوری مسکن در تهران در قالب قرارگاه جهادی مسکن، پیشنهاد مالی و به صرفه مدیریت شهری به دولت در این زمینه و راهکارهای مدیریت شهری برای نوسازی بافت ناکارآمد و فرسوده تهران از محورهای مهم بخش نخست گفت وگوی اختصاصی سیدمهدی راهنمایی با خبرنگارانجمن وردپرس آنلاین بود. آنچه در زیر می خوانید بخش دوم و پایانی این گفت وگوی مشروح است:

- در گفت وگویی که در یکی از رسانه ها منتشر شد، از دولت خواسته بودید که زمین هایش را برای ساخت مسکن به میدان بیاورد. آیا در این راستا، مکاتبه، پیشنهاد و یا درخواست رسمی هم به دولت داده اید؟

می دانید که دولت در تهران یکی از صاحبان ملک بزرگ شهر محسوب می گردد و زمین های متعددی در منطقه ها مختلف تهران دارد. ما برای اولین بار سدی را شکستیم که طبق آن، پروژه ای حدودا 60 هکتاری با سازمان ملی زمین و مسکن را آغاز کردیم. این پروژه مشارکتی در قالب محله های الگو با تمام امکانات و خدمات مورد احتیاج از قبیل رعایت روینمودهای معماری ایرانی و اسلامی، معماری سبز، استفاده از تکنولوژی های نوین، ایجاد مسکن پایدار و مجموعه ای که همه خدمات مورد احتیاج ساکنانش در همان محله تمرکز دارد، ساخته می گردد. ضمن اینکه در ساخت این محله ها، همه ساز و کارهای نظام محلی پیش بینی شده است. نیمی از 60 هکتار زمین پروژه مربوط به سازمان ملی زمین و مسکن به عنوان نماینده دولت است و نیمی دیگر به کمیته امداد امام(ره) تعلق دارد. در واقع برنامه مورد نظر، نخستین پروژه مشارکتی شهرداری با دولت به شمار میرود. امیدوارم این روند ادامه دار باشد و بتوانیم طرح های مشارکتی را در باقی زمین های دولت که امکان فراوری مسکن وجود دارد، توسعه دهیم.

- از ایجاد محله های الگو در تهران گفتید. یکی از اقدامات مهم و قابل توجهی که در این دوره پیگیری می گردد، ایجاد همین محله هاست که باید سال ها پیش پیگیری می شد. محله های الگو چه ویژگی هایی دارند؛ در کدام منطقه ها تهران و با چه رویکردی قرار است شکل بگیرند؟

معضل بزرگی که در نظام شهرسازی تهران نبود توزیع مناسب خدمات، فعالیت و سکونت در شهر است. همین موضوع سبب شده است که تعداد زیادی سفر غیر ضروری روزانه در تهران انجام گردد. از سوی دیگر، نظام محلی که ما دنبالش هستیم در محله های مرکز اتفاق نیفتاده، علتش هم این است که خدمات لازم و مورد احتیاج در این محله ها فراهم نشده است، به همین دلیل مردم مجبورند برای تأمین خدمات روزانه مورد احتیاجشان، مساحت زیادی را در شهر طی نمایند. ضمن اینکه این محله ها چون نظام محلی ندارد، مردم عموما از سکونت در این محدوده ها رضایت ندارند. متاسفانه در سال های گذشته شاهد ایجاد و احداث محله های الگو که خدمات مورد احتیاج ساکنان در آن متمرکز باشد، نبوده ایم. به همین دلیل یکی از روینمودهای ما ایجاد محله های الگو با این رویکرد بود که اولا محله ای واقعی باشد؛ یعنی همه احتیاجهای مردم شامل فضاهای آموزشی، فرهنگی، ورزشی، درمانی و فضای سبز و سایر خدمات، در خود محله پیش بینی و تأمین گردد، بعلاوه در محله های الگو، به معماری ایرانی اسلامی توجه نموده ایم. بحث نورگیری ها، ایجاد فضاهای تعاملی و قلمروهای عمومی را در نظر گرفته ایم. معماری سبز و پایدار و بعلاوه استفاده از انرژی و فناوری های نو در زمینه ساخت و ساز هم از موضوعاتی است که در محله های الگو به آن توجه ویژه شده است. در واقع، این محله ها جایی است برای ارتقاء کیفیت زندگی مردم تا ساکنانش همه احتیاجهایشان را از داخل همان محدوده تأمین نمایند و برای هر موضوع کوچکی احتیاجمند سفر به منطقه ها و محله های دیگر نباشند. بعلاوه قلمروهای عمومی را پیش بینی نموده ایم که تعاملات اجتماعی در همان محله اتفاق بیفتد. طراحی های خانه ها هم به نحوی است که همه این واحدها حداقل 20 متر تراس و حیات و در کنار آن، فضاهای مشترک داشته باشند. علاوه بر این، تمام خدمات مورد احتیاج هر بلوک در همان جا تعریف شده است. در مجموع می توان گفت که به همه موضوعات یک محله در این محله های الگو توجه شده است. 6 یا 7 محله به عنوان محله الگو در گام نخست برای تهران تعیین و کار احداث 2 محله عملیاتی و طراحی های لازم برای هر منطقه متناسب با احتیاجهای آن محل پیش بینی شده است. سایر محله ها هم در دست پیگیری است. اولین محله الگوی تهران در یک فضای مشارکتی و دموکراتیک تعیین تکلیف شد. در یک مسابقه طراحی ومعماری با حضور چندین مشاور مطرح و توانمند و داوری داورهای توامند کار را پیش بردیم و در نهایت به سه طرح برگزیده رسیدیم که یکی از این طرح ها قرار است اجرا گردد.

- کاهش فاصله شمال جنوب یکی از مواردی است که آقای زاکانی، شهردار تهران همیشه بر آن تاکید دارد. این موضوع البته از سوی سایر مدیران شهری چه در این دوره و چه در دوره های قبل هم بیان شده است. دراین باره به مردم بیشترتوضیح دهید. اینکه گفته می گردد می خواهید فاصله شمال و جنوب را در مرکز کم کنید، در عمل به چه معناست؟

کاهش فاصله شمال جنوب در تهران با اجرای طرح های خدماتی و محرک توسعه با تمرکز در پهنه های جنوبی تهران معنی پیدا می نماید. اولین بحث این است که بتوانیم سرمایه گذاری های کلان را در این بخش های شهر به اجرا درآوریم. در حال حاضر یکی از کارهایی که در این زمینه پیش می بریم، این است که در محدوده های هدف باز آفرینی برای پروژه های خدماتی بزرگ مقیاس را ایجاد کنیم، به عنوان مثال، پروژه خدماتی که اوایل سال جاری در محدوده کن(محدوده ای که از لحاظ شهرسازی منطقه ضعیفی است) افتتاح شد، از این دست کارهاست که ارزش افزوده خوبی برای منطقه خواهد داشت. من در این زمینه به وظایف و مسئولیت های سازمان نوسازی در بحث کم کردن فاصله شمال جنوب تهران اشاره می کنم. باتوجه به اینکه عموما محدوده های ناکارآمد و بافت فرسوده تهران در جنوب شهر متمرکز است، برای همه این محدوده ها طرح های بازآفرینی تهیه، تصویب و ابلاغ شد. اقدام دیگر، سرمایه گذاری شهرداری تهران در این محله هاست که در این راستا با مساعدت شورای شهر و شهرداری سال گذشته حدود 1500 میلیارد تومان به سازمان نوسازی یاری شد که ما در قبال این سرمایه گذاری ها، مجموعه های خدماتی در این محدوده ها ایجاد کنیم. موضوع دیگر، فراوری مسکن در همین بافت با الگوهای تازه است که یکی از همین محله های الگو در منطقه 19 تهران تعریف عملیاتی شده است و یک پروژه محرک توسعه در همین منطقه خواهد بود.

عکس: علیرضا طهماسبی

- نوسازی و احیای بافت فرسوده یکی از ماموریت های مهم و اصلی سارمان نوسازی است. سال گذشته چه تعداد پلاک در بافت های ناکارآمد و فرسوده تهران نوسازی و احیاء شده است؟

سال قبل حدود 17 هزار واحد پروانه در بافت فرسوده صادر کردیم. می دانید که ما در قانون چهارم برنامه شهرداری تهران تکلیف داریم که سالانه 3 درصد از بافت های فرسوده شهر تهران را نوسازی کنیم. بر همین اساس، سال گذشته از یک درصد سال 1400، به 1.5 درصد در سال 1401 رسیدیم. در سال 1402 طبق تکلیفی که داریم برنامه ریزی ما برای نوسازی 3 درصد بافت فرسوده به جامانده شهر تهران است که امیدوارم با حمایت ها و پیگیری هایی که انجام داده ایم، این اتفاق رخ دهد.

معضل بزرگی که در نظام شهرسازی تهران نبود توزیع مناسب خدمات، فعالیت و سکونت در شهراست. همین موضع سبب شده است که تعداد زیادی سفر غیر ضروری روزانه در تهران انجام گردد- موضوعی که در بحث نوسازی بافت فرسوده اهمیت دارد، تسهیلات نوسازی و بعلاوه وام اسکان موقت ساکنانی است که می خواهند خانه هایشان را نوسازی نمایند. افزایش وام اسکان موقت از 60 به 200 میلیون تومان، موضوعی بود که مدیرعامل وقت سازمان نوسازی در در اواخر سال 1400 عنوان نمود و گفت که این بحث در شورای عالی مسکن در حال آنالیز است. شورای عالی مسکن هنوز تصمیمی در این باره نگرفته است؟ 60 میلیون تومان برای اسکان موقت در تهران رقم بسیار ناچیزی است که هیچ یاریی به نوسازی نمی نماید. در این دوره پیگیری برای تحقق این افزایش وام انجام شده است؟

نوسازی یک موضوع چند وجهی است که احتیاجمند یاری دولت هاست. همان طور که اشاره کردید، یکی از بحث هایی که اهمیت دارد، پرداخت تسهیلات اسکان موقت است. متاسفانه هم پرداخت وام 60 میلیون تومانی اسکان موقت و هم تسهیلات بافت فرسوده از اواسط سال گذشته متوقف شده است. اگر دولت بخواهد به موضوع احیای بافت فرسوده ورود کند، یکی از معضلات ماهم همین مبلغ ناچیز و توقف پرداخت وام اسکان موقت است. انتظار داریمدولت برای نوسازی بافت فرسوده به عنوان پاشنه آشیل تهران در بحران ها، مساعدت بیشتری کند.

- یکی از منطقه ها فرسوده و ناکارآمد تهران که قلب اقتصاد مرکز هم به شمار میرود، بازار تهران است که علاوه بر نوسازی، احتیاجمند ایمن سازی است. با توجه به بحرانی بودن شرایط این محل و بعلاوه با عنایت به حادثه خیر بودن مرکز، قرار نیست اقدام فوری برای بازارتهران انجام گردد؟

بازار تهران اهمیت بسیار زیادی دارد و روزانه مراجعات زیادی به این محدوده از شهر می گردد. با این وجود، متأسفانه تا اواخر سال گدشته یک برنامه تعیین که تکالیف همه بخش ها در آن تعیین باشد، وجود نداشت. اواخر سال گذشته در ستاد بازآفرینی شهر تهران که به ریاست آقای زاکانی شهردار تهران تشکیل شد، برای نخستین بار، برنامه مشترک دولت و شهرداری برای بازار تهران تصویب شد. در این برنامه تکالیف بخش های مختلف با این رویکرد که هر یک از دستگاه ها، چگونه، با چه اعتباری، در چه زمانی و به چه شکل اقدام نمایند، تعریف، تصویب و ابلاغ شد. در حال حاضر هر مجموعه، شامل دستگاه های مرتبط دولت وشهرداری و بقیه دستگاه ها مثل اوقاف، تکالیفشان تعیین است. اما به علت اهمیت این بخش از تهران، اصلی ترین رویکرد مدیریت شهری، بحث ایمنی بازار تهران بود؛ برای اینکه ایمن سازی بازار را با اولویت انجام دهیم، معاونان استاندار تهران، شهرداران منطقه ها و دستگاه هایی که در ستاد بازآفرینی شهر عضویت دارند، در جلسه حضور داشتند. انتظار و کوشش ما این است که همه دستگاه ها به تکالیف خودشان در این زمینه عمل نمایند.

- تکالیف سازمان ها و دستگاه های مختلف برای ایمن سازی بازار تعیین شده است؟

بله. تکلیف شهرداری تهران در این زمینه به علت بحث ایمنی که اولویت نخست است، بیشتر به سازمان آتش نشانی مربوط است، بعلاوه با توجه به اینکه بازار تهران شرایط مناسبی در زمینه سیم کشی های برق ندارد، شرکت برق تکالیف مهمی در این زمینه عهده دار است. فاضلاب بازار تهران هم بحث مهمی است که شرایط خوبی ندارد و چاه های جذبی مسائل عمده ای را ایجاد نموده اند. در بحث نوسازی ها نیز با توجه به اینکه متولی بخشی از بازار تهران، سازمان اوقاف است، این سازمان هم تکالیف مهمی را برای نوسازی و ایمن سازی بازار براساس برنامه ای که تدوین شده است، برعهده دارد و انتظار می رود در کنار شهرداری تهران و دولت قرار بگیرد. همه دستگاه هایی که تکالیفی دارند باید پای کار بیایند که ما ایمنی این محدوده مهم مالی تهران و کشور را ساماندهی کنیم.

منبع: همشهری آنلاین

به "خبر مهم برای اجاره نشین ها ، ایمن سازی قلب مالی ایران در مرحله اجرا ، وام اسکان موقت و نوسازی بافت فرسوده چرا متوقف شد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبر مهم برای اجاره نشین ها ، ایمن سازی قلب مالی ایران در مرحله اجرا ، وام اسکان موقت و نوسازی بافت فرسوده چرا متوقف شد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید