چالش های تلسکوپ فضایی WFIRST ناسا برای تامین بودجه

به گزارش انجمن وردپرس، تلسکوپ فضایی WFIRST (با نام کامل تلسکوپ نقشه برداری فروسرخ میدان دید باز) در سال های اخیر چالش های زیادی را پشت سر گذاشته است. دولت دونالد ترامپ چندی پیش و در درخواست بودجه سال اقتصادی 2021 برای سومین سال متوالی بودجه ای به این پروژه اختصاص نداد و خواهان لغو آن شد. در سال های 2019 و 2020 کنگره با این بخش از بودجه ناسا مخالفت کرد و پروژه تلسکوپ WFIRST ادامه پیدا کرد. در حال حاضر نیز فعلا فرآیند توسعه و طراحی این تلسکوپ کماکان ادامه دارد و باید منتظر ماند و دید آیا این تلسکوپ فضایی قدرتمند بالاخره در مدار قرار خواهد گرفت یا نه.

چالش های تلسکوپ فضایی WFIRST ناسا برای تامین بودجه

تلسکوپ فضایی WFIRST اکنون تقریبا آماده شروع فرآیند طراحی سخت افزارها و تست های مربوطه است تا برای پرتاب در اواسط دهه 2020 آماده گردد. با این حال احتمال لغو کامل این پروژه نیز وجود دارد. دولت دونالد ترامپ در درخواست بودجه سال اقتصادی 2021 پیشنهاد داد که پروژه ساخت این تلسکوپ به طور کامل لغو گردد و بودجه های مربوط به آن برای تلسکوپ فضایی جیمز وب هزینه گردد.

تلسکوپ فضایی جیمز وب نیز خود ماجرای مفصلی دارد و بارها با تعویق زمان پرتاب و افزایش هزینه ها روبه رو شده است. طبق برنامه فعلی جیمز وب قرار است در سال 2021 به فضا پرتاب گردد. هر چند که محتمل است این برنامه نیز عملی نگردد و پرتاب جیز وب حداقل برای سه ماه به تعویق بیفتد.

کشمکش ها بر سر تامین بودجه البته کماکان ادامه خواهد داشت و درخواست بودجه دولت باید به تایید مجلس برسد.

تلسکوپ WFIRST توانایی هایی مشابه تلسکوپ فضایی هابل خواهد داشت. اما میدان دید بسیار گسترده این تلسکوپ نقطه قوت اصلی آن است. میدان دید WFIRST حدود صد برابر از میدان دید هابل عظیم تر است. جست وجو برای یافتن سیارات فراخورشیدی، ثبت تصاویر پانوراما با میدان گسترده از آسمان و رصد پدیده های کیهانی در طیف فروسرخ از اهداف اصلی تلسکوپ فضایی WFIRST است.

باید دید در نهایت سیاستمداران چه تصمیمی برای این پروژه علمی خواهند گرفت و آیا تلسکوپ فضایی WFIRST، که اخترشناسان زیادی منتظر شروع به کار آن هستند، در نهایت به آسمان خیره خواهد شد یا نه.

عکس کاور: طرحی گرافیکی از تلسکوپ فضایی WFIRST.

Credit: NASA Goddard Space Flight Center Conceptual Image Lab

منبع: دیجیکالا مگ

به "چالش های تلسکوپ فضایی WFIRST ناسا برای تامین بودجه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چالش های تلسکوپ فضایی WFIRST ناسا برای تامین بودجه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید