مسائل زیست محیطی به صورت بخشی دیده نشود

به گزارش انجمن وردپرس، معصومه ابتکار پیش از ظهر امروز دوشنبه در جلسه شورای اداری استان البرز اضافه کرد: ضروری است همه دستگاه ها و سازمان های ذیربط در کشور برای حل مسائل زیست محیطی کوشش و همکاری نمایند زیرا این مسائل مربوط به یک دستگاه خاص نیست.

مسائل زیست محیطی به صورت بخشی دیده نشود

وی ادامه داد: همچنین لازم است از همکاری های مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی نیز در راستای کاهش مسائل زیست محیطی بهره مند شویم ضمن اینکه مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی مهمی در استان البرز وجود دارند که می توانند در این زمینه بسیار موثر عمل نمایند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: دانشگاه محیط زیست و دانشکده پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران از مهمترین مراکز دانشگاهی هستند که باید از همکاری های آنها در راستای کاهش مسائل یادشده بهره مند شویم.

ابتکار اضافه کرد: بهره مند شدن از همکاری های سازمان های مردم نهاد نیز در این راستا ضرورت دارد و این امر باید با جدیت دنبال گردد.

وی لحاظ کردن ضرورت های زیست محیطی در همه فعالیت ها و برنامه های دستگاه ها را بسیار مهم دانست و ادامه داد: دولت نگاه ویژه ای به مسائل زیست محیطی دارد و فعالیت های مهم در راستای کاهش مسائل زیست محیطی را در قالب برنامه های مختلف دنبال می نماید.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: این فعالیت ها به مدیریت شهری نیز یاری می نماید ضمن اینکه شاخصه های شکوفایی شهری باید با توجه به مسائل زیست محیطی دیده گردد.

مدیریت بقایای سم و کود شیمیایی لازم است

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: مدیریت بقایای سم و کود شیمیایی در بخش کشاورزی بسیار لازم است و از نظر زیست محیطی نیز اهمیت قابل توجهی دارد زیرا بقایای سم و کود شیمیایی موجب آلودگی آب و خاک می گردد.

وی ادامه داد: یکی دیگر از ضرورت ها، مدیریت پسماندهای خانگی و نخاله های ساختمانی است و آلودگی های ناشی از عدم مدیریت در این زمینه در شأن شهرهای ما نیست.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تحقق این مدیریت نیازمند همکاری شهرداری ها و همچنین آموزش مردم است ضمن اینکه مدیریت پسماندهای صنعتی و بیمارستانی نیز بسیار مهم است که سازمان حفاظت محیط زیست این امر را با جدیت پایش می نماید.

ابتکار اظهار کرد: حفظ باغات و فضای سبز مطالبه جدی مردم است و دستگاه ها باید به گونه ای عمل نمایند که ریه های تنفسی آسیب نبینند ضمن اینکه کاشت گونه های گیاهی مطلوب هم باید با جدیت دنبال گردد.

وی بر استفاده از ظرفیت های تشکل های مردمی مرتبط با مسائل زیست محیطی تاکید نمود و ادامه داد: باید با همکاری دستگاه های ذیربط شرایطی فراهم گردد که این تشکل ها بتوانند از پشتوانه لازم برای فعالیت برخوردار باشند تا بتوانند در راستای اهداف زیست محیطی کوشش نمایند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین بر ضرورت و اهمیت ساماندهی شهرک های صنعتی در استان البرز تاکید نمود و گفت: ایجاد تصفیه خانه مناسب برای همه این شهرک ها به کاهش مسائل زیست محیطی یاری می نماید و لازم است به واحدهای صنعتی در کاهش مسائلشان یاری کنیم ضمن اینکه باید با واحدهای صنعتی غیرمجاز و آلاینده برخورد گردد.

مشکل آلودگی هوا را با جدیت کنترل و پایش می کنیم

ابتکار در بخش دیگری از سخنان خود نیز از آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین مسائل زیست محیطی کرج و تهران یاد کرد و اضافه کرد: مشکل آلودگی هوا به شدت کنترل و پایش می گردد زیرا با سلامت مردم در ارتباط است.

وی یادآور شد: تکالیف دستگاه ها در برنامه کاهش آلودگی هوا کاملا معین است که استان البرز نیز باید این برنامه را با جدیت دنبال کند و عملکرد دستگاه ها در این زمینه رصد می گردد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: این سازمان تاکید ویژه ای بر مسئله حق آبه رودخانه کرج و حفاظت از منابع آب دارد و پیگیری های لازم در این خصوص انجام می گردد.

ابتکار ادامه داد: اصلاح الگو در بخش کشاورزی از لازمه های کاهش مسائل زیست محیطی محسوب می گردد که مواردی از قبیل کشت، آبیاری و حفاظت از منابع آب را شامل می گردد.

وی همچنین بر ضرورت توسعه گردشگری طبیعی در استان البرز تاکید نمود و گفت: وجود حیات وحش ارزشمند و مناطق حفاظت شده بر قابلیت های گردشگری استان البرز می افزاید که امیدواریم با همکاری بین بخشی از ظرفیت های گردشگری استان به بهترین نحو استفاده گردد

وی اضافه کرد: بهره کشی بیش از حد از طبیعت و محیط زیست موجب وارد شدن آسیب به آنها می گردد و مسائل ناشی از این امر را در قالب مسائل زیست محیطی از قبیل آلودگی منابع آب و هوا، پایین آمدن کیفیت مراتع، افزایش دما و کاهش تنوع زیستی شاهد هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه بهره کشی بیش از حد در این زمینه در همه جهان اجرا شده که کشور ما نیز از این قاعده مستثنی نیست، البته کشورهای جهان به فکر اصلاح افتاده اند و اهدافی در این راستا تعریف شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: خداوند جهان را بر اساس قاعده هایی خلق نموده و نباید به گونه ای عمل کنیم که نظم طبیعت و محیط زیست به هم بخورد.

ابتکار یادآور شد: کشورهای جهان به اهمیت حل مسائل زیست محیطی واقف شده اند و فعالیت ها در این راستا در قالب برنامه های مختلف دنبال می گردد ضمن اینکه پدیده گرم شدن زمین به عنوان یک پدیده جهانی، همه کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده است.

وی اضافه کرد: در گذشته اهمیت و ضرورت کاهش مسائل زیست محیطی چندان جدی گرفته نمی شد اما به دنبال افزایش این مسائل، این ضرورت آشکار شده و کاهش مسائل زیست محیطی در جهان دنبال می گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: جهان به این نتیجه رسیده که تخریب منابع طبیعی و محیط زیست خطرات زیادی به همراه دارد که این امر ضرورت جلوگیری از تخریب در این زمینه را افزایش می دهد.

دولت به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود نیز گفت: دولت به مسائل زیست محیطی توجه ویژه ای دارد و رئیس جمهور در اجلاس جهانی که به تازگی برگزار شده، سیاست های مختلف ایران از جمله سیاست های زیست محیطی را بیان نموده است.

ابتکار ادامه داد: لازم است مسائل ملی و منطقه ای در حوزه محیط زیست را در سطح کلان آنالیز کنیم ضمن اینکه لازم است جهانی اندیشیده و محلی عمل گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: مسائل زیست محیطی استان های البرز و تهران بر هم تاثیر دارد به عنوان مثال آلودگی هوای این دو استان بر هم تاثیر می گذارد که این امر، ضرورت کاهش مسائل زیست محیطی این استان ها را افزایش می دهد.

وی ضمن تاکید بر اهمیت ریشه ای نگاه کردن به مسائل زیست محیطی اضافه کرد: لازم است گسترش فعالیت های صنعتی و مالی با لحاظ کردن مسائل و ضرورت های زیست محیطی انجام گردد که این امر در مورد استان البرز اهمیت ویژه ای دارد.

کانون های داخلی استان البرز در زمینه گرد و غبار مدیریت گردد

ابتکار در ادامه سخنان خود نیز گفت: لازم است کانون های داخلی استان البرز در زمینه گرد و غبار مدیریت و اقدامات لازم در این راستا با همکاری دستگاه های ذیربط انجام گردد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست یادآور شد: یکی از برنامه های مهمی که دنبال می کنیم، آسیب شناسی کلانشهرها در زمینه های مرتبط با مسائل زیست محیطی مانند فضای سبز است.

وی در سرانجام اضافه کرد: چمن کاری در شهرهایی که مشکل کمبود آب دارند، لزوما بهترین راه چاره نیست و در چنین شهرهایی باید راهکارهای دیگری در راستای گسترش فضای سبز دنبال گردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "مسائل زیست محیطی به صورت بخشی دیده نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مسائل زیست محیطی به صورت بخشی دیده نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید