عاقبت قیمت نجومی پرواز تهران- استانبول؟

به گزارش انجمن وردپرس، بعد از حواشی زیادی که پیرامون قیمت نجومی بلیط پرواز تهران- استانبول به دلیل محدودیت های کرونایی به وجود آمد، بالاخره، ترکیه موافقت خود را با انجام پرواز های محدود در جهت تهران- استانبول اظهار داشت.

عاقبت قیمت نجومی پرواز تهران- استانبول؟

به گزارش انجمن وردپرس، تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: با هماهنگی اجرا شده بین سازمان هواپیمایی کشوری ایران و ترکیه و صدور مجوز، پرواز بین ایران و ترکیه به صورت محدود برقرار شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اعلام شده، هر روز یک پرواز توسط یکی از شرکت های هواپیمایی ایرانی و هم چنین یک پرواز روزانه توسط شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاین انجام خواهد شد، بدین ترتیب درواقع روزی دو پرواز توسط شرکت های هواپیمایی ایرانی و ترکیه انجام می گردد.

دهقانی زنگنه تاکید نمود: برقراری پرواز ها جهت از بین بردن بعضی انحصارات، پایین نگه داشتن نرخ بلیط و یاری به مسافران در این جهت اجرا شده است. پرواز های ترکیه با رعایت همه پروتکل های بهداشتی انجام می گردد.

انحصار شکسته خواهد شد

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در مصاحبه با انجمن وردپرس با اشاره به اینکه با رایزنی های فشرده ای که انجام شد، ترکیه موافقت خود را برای پرواز روزانه بیان کرد، گفت: بر این اساس، هر روز یک پرواز از تهران به استانبول و بالعکس انجام می گردد، این اقدام با توجه به نیازی بود که در این حوزه وجود داشت، در صورتی که این توافق انجام نمی گرفت، دوباره انحصار شرکت قطر ایرویز شکل می گرفت و قیمت بلیط ها نجومی می شد.

وی با بیان اینکه قیمت بلیط شرکت های ایرانی از رقیب قطری پایین تر است، اضافه نمود: به دلیل اینکه جهت- تهران استانبول یکی از جهت های پرتردد خطوط هوایی کشورمان است، این یک اقدام مثبت بود که توسط سازمان هواپیمایی کشوری انجام شد، در حال حاضر علاوه بر استانبول پرواز ها به شهر های دیگر اروپایی از جمله لندن، منچستر، پاریس، میلان، رم، آمستردام، مادرید، فرانکفورت و... انجام می گردد، در بعضی از خطوط که میزان پرواز ها قبل از کرونا زیاد بود، در این ایام به دلیل کمبود مسافر و همچنین محدودیت هایی که وجود دارد، از حجم پرواز ها کاسته شده است.

اسعدی سامانی در واکنش به این موضوع که علت متوقف شدن پرواز ها به استانبول که شنبه اعلام شد، غیراجباری شدن تست کرونا توسط ایرلاین های ایرانی بوده است، گفت: به هیج عنوان چنین چیزی واقعیت ندارد، طرف ترک بیان کرد که به دلیل اعلام وزارت بهداشت ترکیه، به دلیل شیوع کرونا، پرواز ها از عراق، افغانستان و ایران فعلا متوقف شده، اما همانطور که عرض کردم، با رایزنی هایی که صورت گرفت، پرواز ها دوباره برقرار شد.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با تاکید بر اینکه انجام تست کرونا برای پرواز های خارجی اجباری است، بیان داشت: در صورتی که این آزمایش انجام نگردد، مسافران نمی توانند به مقصد خود پرواز نمایند، بنابراین آن ها باید تمام پروتکل های بهداشتی که اعلام شده را رعایت نمایند، تا بتوانند سفری ایمن و سلامت را تجربه نمایند.

وی همچنین با اشاره به اینکه پرواز های داخلی در تمام جهت های قبل از کرونا در جریان است، افزود: علیرغم اینکه شرایط پرواز ها به حالت عادی بازگشته، اما میران مسافران نسبت به ایام قبل از کرونا، هنوز با کاهش 25 درصدی روبرو است، که این امر نیز ناشی از محدودیت هایی است که در نظر گرفته شده است.

تعداد پروازها باید بیشتر گردد

آرمان بیات کارشناش صنعت هوانوردی در مصاحبه با انجمن وردپرس با اشاره به اینکه در هر خط هوایی که انحصار ایجاد گردد، به تبع قیمت بلیط نیز با افزایش زیادی روبرو می گردد، گفت: در پرواز تهران- استانبول به دلیل سختگیری های که ترکیه انجام داد، تا مدت زیادی یعنی بیش از 7 ماه اجازه پرواز از تهران را نداد و تنها هواپیما ها می توانستند، مسافران ایرانی را از ترکیه به کشورمان بازگردانند، در این بین بعضی از مسافران به دلیل کار هایی که در ترکیه داشتند، از جمله وقت سفارت، باید در یک تاریخ مشخص در استانبول حاضر می شدند.

وی اضافه نمود: در چنین شرایطی که آن ها باید به هر نحوی که شده پرواز می کردند، در این بین تنها شرکت قطر ایرویز به ترکیه پرواز داشت و با توجه به اینکه این پرواز بعضا سه جهته بود، قیمت آن افزایش پیدا می کرد و از طرف این شرکت نیز خارجی محسوب می گردد و به طور طبیعی قیمت بلیط آن از شرکت های داخلی نیز بیشتر است، در این وسط انحصاری که ایجاد شد نیز مزید بر علت شد، تا قیمت پرواز تهران به استانبول از مرز 60 میلیون تومان نیز فراتر رود.

بیات افزود:، اما حال که بعد از کش و قوس های فراوان، مجددا شرکت های ایرانی نیزمی توانند هرچند به طور محدود به پرواز اقدام نمایند، این انحصار شکسته می گردد و قدر مسلم قیمت بلیط ها نیز با کاهش نسبی روبرو خواهد شد، این در حالی است که در ادامه باید با توجه به رایزنی هایی که صورت می گیرد، تعداد پرواز ها بیشتر گردد، تا قیمت بلیط به صورت رقابتی گردد، هر چند که طرف ترکیه ای به خاطر شیوع کرونا، شرایط سختگیرانه ای را برای پرواز به این کشور درنظر گرفته است.

این کارشناس صنعت هوانوردی با اشاره به اینکه در پرواز های داخلی نیز ایرلاین ها سیاست افزایش ضریب اشغال جایگاه را در پیش گرفته اند، گفت: با توجه به اینکه موضوع برای جذب مسافر بیشتر شرکت ها قیمت را کاهش داده اند، با توجه به این موضوع به مرور تعداد مسافر ها بیشتر می گردد که این امر برای خود شرکت های داخلی نیز مفید است، چرا که آن ها در ایام کرونا با کاهش شدید درآمد روبرو بوده اند، اما این افزایش مسافر می تواند قدری ضرر های آن ها را جبران کند.

منبع: فرارو

به "عاقبت قیمت نجومی پرواز تهران- استانبول؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عاقبت قیمت نجومی پرواز تهران- استانبول؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید