رب گوجه فرنگی کمیاب شد

به گزارش انجمن وردپرس، رب گوجه فرنگی در بازار کمیاب شد. گویا این بار نوبت به تولیدکنندگان این محصول رسید تا در آستانه فصل تابستان و وفور گوجه در بازار دست از توزیع بکشند. آیا با این شرایط قیمت رب افزایش می یابد؟

رب گوجه فرنگی کمیاب شد

به گزارش تجارت نیوز، کمیاب شدن محصولات مختلف، از جمله مواد غذایی به روالی طبیعی در ماه های اخیر تبدیل شده است. این بار نوبت به رب گوجه فرنگی رسید تا از دست مصرف نماینده نهایی دور بماند. آن طور که فعالان بازار می گویند، فراورینمایندگان با هدف افزایش قیمت رب باعث شده اند تا فعلاً قفسه سوپرمارکت ها خالی از رب بماند.

شاید گلایه فراورینمایندگان مواد شوینده از بالارفتن هزینه مواد اولیه بحق باشد، اما ماده اولیه رب که همان گوجه فرنگی است اکنون در بازار به وفور یافت می گردد و حتی نرخ آن در طول روزهای اخیر نزولی بود. با این حال کارخانه های فراوریی در این ایام عرضه رب را به خرده فروشی ها محدود نموده اند.

چرا فراورینمایندگان در پی افزایش قیمت رب هستند؟

ظاهراً کارخانه می خواهند به هر ریسمانی چنگ بزنند تا قیمت رب را افزایش دهند. این روزها دیگر انبارکردن کالا به وسیله فراورینمایندگان یک رسم است که به آن پایبندی شدید پیدا نموده اند. شاید روزی تنها خودروسازان بودند که با این ترفند اقدام به گران کردن محصول خود می کردند. اما حالا فراورینمایندگان مواد غذایی از آن ها پیشی گرفته اند. یک روز نوبت فراورینمایندگان ماکارونی و روغن بود، امروز هم نوبت به کارخانه های فراوری رب گوجه فرنگی رسید.

البته در این بین کارخانه داران بیشتر به وضع عوارض 6000 تومانی برای صادرات گوجه اشاره می نمایند که ممکن است این بازار را دستخوش تحول کند. از سوی دیگر، مسئولان این اقدام را در راستای مدیریت بازار داخلی و جلوگیری از افزایش قیمت رب می دانند.

رب گوجه دیگر کالای تحمیلی نیست

دبیر اتحادیه بنکداران موادغذایی در مصاحبه با تجارت نیوز گفت: رب گوجه فرنگی تا همین یک ماه گذشته جزو یکی از کالاهای اجباری و تحمیلی فراورینمایندگان روغن به بنکداران بود. برای مثال بنکداران در کنار 100 کارتن روغن باید 20 کارتن رب گوجه فرنگی و یا تن ماهی می گرفتند.

قاسمعلی حسنی شرح داد: از یک ماه گذشته به این طرف، رب گوجه فرنگی از حالت تحمیلی خارج شد. در این شرایط توزیع محدود محصول از سمت کارخانجات فراوریی یک نوع بازار بالقوه را ایجاد کرد. از سوی دیگر، مصرف نمایندگان با خریدهای بیش از احتیاج، تب بازار و احتمال افزایش قیمت رب گوجه فرنگی را بالا بردند.

او معتقد است که فراورینمایندگان با عرضه محدود در پی افزایش قیمت رب گوجه فرنگی هستند. هر چند افزایش هزینه تمام شده فراوری در این موضوع بی تاثیر نست.

وی گفت: فراورینمایندگان رب گوجه فرنگی در پی چانه زنی با سازمان حمایت برای بالابردن قیمت رب هستند.

حسنی ضمن اعلام اینکه ایران یکی از کشورهای مطرح صادرنماینده رب گوجه فرنگی به منطقه اورسیاست و بیش از دو برابر و نیم مصرف داخلی فراوری دارد، گفت: اما فراورینمایندگان اعتقاد دارند که افزایش هزینه حاصل از فراوری، باید در قیمت ها لحاظ گردد.

منبع: فرارو

به "رب گوجه فرنگی کمیاب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رب گوجه فرنگی کمیاب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید