10 روش برای کاهش استرس و پس انداز پول به سبک زندگی مینیمالیستی

به گزارش انجمن وردپرس، مینیمالیسم یا سبک زندگی مینیمالیستی در سال های اخیر محبوبیت زیادی پیدا نموده است. وقتی با سبک زندگی مینی مالیستی زندگی می کنید خودتان را فقط به داشتن چیزهایی محدود می کنید که هدفی دارند. در واقع مینیمالیسم به معنای ساده زندگی کردن و داشتن وسایلی است که در زندگی روزمره واقعا به آن احتیاج دارید. در ادامه با خبرنگاران مگ همراه باشید تا با چند نکته در خصوص زندگی مینیمالیستی، هم زندگی بدون استرسی داشته باشید و هم پول پس انداز کنید.

10 روش برای کاهش استرس و پس انداز پول به سبک زندگی مینیمالیستی

سبک زندگی مینیاقتصادیستی چیست؟

زندگی مینیاقتصادیستی یعنی زندگی کردن با ساده ترین و ضروری ترین وسایل. به اسم مثال برخی از مینیاقتصادیست ها فقط وسایلی را در خانه خود قرار می دهند که واقعا به آن احتیاج دارند و زندگی بدون این وسایل برایشان ممکن نیست. آن ها با این روش پول زیادی پس انداز می نمایند و هزینه زندگی آن ها بسیار کم می گردد. علاوه براین، وقت کمی برای تمیز کردن گوشه و کنار منزل صرف می نمایند.

تجربه کردن مینیاقتصادیسم و اجرای آن در زندگی، یک فرایند ادامه دار است. به مرور زمان شما راه های بهتری برای زندگی کردن با وسایل کم پیدا می کنید و مینیاقتصادیسم به شیوه خودتان را دنبال می کنید.

مینیاقتصادیسم را از کجا آغاز کنیم؟

بیشتر ما در زندگی وسایل زیادی داریم و دور و اطراف ما پر از چیزهایی است که ممکن است سال ها استفاده ننموده باشیم. در این شرایط شاید فکر کنید که آغاز مینیاقتصادیسم کار سختی باشد. اما افراد زیادی در سراسر جهان از یک جایی در زندگی تصمیم گرفتند سبک زندگی مینیاقتصادیستی را دنبال نمایند و تجربیات خود را در قالب وبلاگ ها و کانال های یوتیوب با بقیه به اشتراک می گذارند. هر کسی که بخواهد، از هر جایی می تواند مینیاقتصادیسم را آغاز کند.

برای آغاز ابتدا وسایلی را که در زندگی برای شما ضروری هستند معین کنید. در لیست بعدی نام وسایلی را بنویسید که استفاده ای از آن ها نمی کنید و سال هاست سراغشان نرفته اید. وقتی تصمیم می گیرید سبک زندگی مینیاقتصادیستی را دنبال کنید در واقع فکریت خود را تغییر می دهید تا زندگی متمرکزتری داشته باشید. ابتدا ممکن است با برنامه ریزی کردن برای منابع اقتصادی خودتان آغاز کنید و بعد سراغ مرتب کردن خانه بروید.

مرتب کردن خانه و دور ریختن وسایل اضافه اولین قدمی است که برای آغاز زندگی به سبک مینیاقتصادیستی می توانید بردارید. اما ممکن است عادت کردن به روش نو برایتان سخت باشد. برای همین ضروری است چند نکته را جایی یادداشت کنید و هر روز به خودتان یادآوری کنید. با روش های مختلف باید سعی کنید عادت های نو پیدا کنید و این عادت ها را حفظ کنید.

بسیاری از ما وسایل زیادی دوروبرمان داریم و حتی ممکن است پول زیادی را صرف خرید وسایل غیرضروری کنیم. قدم مهم دیگری که می توانید برای این راه بردارید این است که برنامه ریزی اقتصادی دقیقی داشته باشید و طبق برنامه پیش بروید. داشتن برنامه و پایبند بودن به آن، هزینه های اضافه برای خرید وسایل بی فایده را حذف می نماید. شاید باور نکنید ولی این کار به مرور زمان باعث کاهش استرس و اضطراب می گردد.

برای برنامه ریزی اقتصادی و مشخص بودجه برای بخش های مختلف زندگی، می توانید از اپلیکیشن های مخصوص بهره ببرید که دسترسی سریع و راحتی به برنامه ریزی اقتصادی شما می دهند. در غیر این صورت می توانید روی کاغذ هم برنامه خود را تنظیم کنید.

اگر قصد دارید این سبک زندگی را آغاز کنید، نکاتی که در ادامه می گوییم، می توانند یاری نماینده باشند.

5 نکته برای آغاز مینیاقتصادیسم

وقتی در ابتدای جهت هستید و به تازگی قصد دارید این سبک زندگی را امتحان کنید، مهم است که از کم آغاز کنید. برای آغاز روش های زیادی وجود دارد ولی یکی از ساده ترین نمونه ها، تغییر دادن عادات خرید است. برای نمونه نکات زیر را دنبال کنید تا آغاز موفقی داشته باشید.

1. باکیفیت بخرید ولی کم و به اندازه

شاید فکر کنید که با داشتن سبک زندگی مینیاقتصادیستی، از لذت خرید کردن محروم می شوید اما این طور نیست. در سبک زندگی مینیاقتصادیستی هم، خرید می کنید و به اندازه قبل از خرید کردن لذت خواهید برد. اما تنها نکته ای که باید رعایت کنید این است که خرید هدفمند داشته باشید. در واقع هر چیزی که می خرید باید هدف و کاربرد مهمی داشته باشد. علاوه براین، هنگام خرید باید کیفیت را بیشتر از کمیت مد نظر قرار دهید.

مثلا فرض کنید که به یک جفت کفش پیاده روی احتیاج دارید. ممکن است در بازارها بچرخید و دو کفش مقرون به صرفه بپسندید و تصمیم بگیرید هر دو را بخرید. در سبک زندگی مینیاقتصادیستی در چنین شرایطی باید برترین و باکیفیت ترین کفش را بخرید ولی فقط یک جفت کفش بخرید. مطمئن باشید که هر چقدر بیشتر برای کیفیت یک محصول هزینه کنید، مدت بیشتری می توانید از آن بهره ببرید.

این کار مزیت های زیادی دارد از جمله اینکه کمد وسایل شما را خلوت نگه می دارد. علاوه بر این محصولات باکیفیت تر که مدت بیشتری دوام می آورند، برای حفظ محیط زیست بهتر اند.

شاید در نگاه اول قیمت بالاتر محصولات باکیفیت، شما را منصرف کند اما در طولانی مدت، با خرید وسایل باکیفیت در هزینه های خودتان به اندازه قابل توجهی صرفه جویی می کنید. در واقع به جای اینکه چندین بار وسایل مقرون به صرفه بخرید، یک بار برای وسیله ای باکیفیت هزینه می کنید. در ضمن اندازه وسایل اضافه و دورریختنی شما هم کاهش پیدا می نماید.

2. فیلم ها و کتاب ها را دیجیتالی کنید

اگر از علاقه مندان به کتاب و فیلم باشید حتما بخش زیادی از کمد وسایل و کتابخانه شما به نگهداری فیلم هایی که دیده اید و کتاب هایی که خوانده اید اختصاص یافته است. امروزه به لطف پیشرفت های فناوری می توانید نسخه دیجیتال هر چیزی را داشته باشید. با دیجیتال کردن کتاب ها و فیلم هایی که دارید، اندازه زیادی فضای اضافه در خانه خواهد داشت. کتاب های فیزیکی را کنار بگذارید و از نسخه های دیجیتال بهره ببرید. یکی از مزایای استفاده از نسخه های دیجیتال این است که همواره و به سرعت در دسترس شما هستند.

این کار هزینه های شما را هم کمتر می نماید چون معمولا خرید نسخه های فیزیکی کتاب و فیلم، هزینه بالاتری دارد. در ضمن با خرید کتاب دیجیتال به جای کتاب فیزیکی، یاری بزرگی به حفظ محیط زیست می کنید.

اگر از آن دسته افرادی هستید که دوست دارید کتاب ها را در دست بگیرید و ورق زدن آن ها را حس کنید و معمولا میانه خوبی با نسخه های دیجیتال ندارید، برترین جایگزین برای خرید کتاب، عضویت در کتابخانه های محلی و استفاده از منابع ارزشمند کتابخانه است. در کتابخانه می توانید کتاب و مجله بخوانید و هزینه اضافه بابت خرید آن ها پرداخت نکنید.

3. وسایل اضافه را کنار بگذارید

یکی از مهم ترین بخش های مینیاقتصادیسم، کنار گذاشتن وسایلی است که به آن ها احتیاجی ندارید. برای آغاز این کار و مرتب کردن به هم ریختگی های محیط، ابتدا وسایلی را که برایتان لازم و ضروری هستند معین کنید. در لیست دیگری وسایل اضافه را که استفاده نمی کنید بنویسید. با نگاه به این لیست می توانید تصمیم بگیرید که چطور به مرور زمان از وسایل اضافه دست بکشید و به کلی از شر آن ها خلاص شوید. وسایلی را که ارزشی به زندگی شما اضافه نمی نمایند و استفاده ای ندارند کنار بگذارید و به روش های مختلف آن ها را حذف کنید.

اگر هنوز قابل استفاده هستند به کسانی که آن را احتیاج دارند بدهید و اگر قابل استفاده نیستند، آن ها را دور بریزید.

4. وسایل چندبارمصرف بخرید

وقتی آغاز به مرتب کردن وسایل خانه می کنید آنالیز کنید که کدام وسایل اضافه، قابلیت استفاده مجدد دارند. علاوه بر این، باید از ابتدا موقع خرید کردن، چیزهایی بخرید که چندبارمصرف باشند. مثلا به جای خرید آب معدنی کوچک، یک بطری یا قمقمه شیشه ای یا استیل باکیفیت تهیه کنید و هر بار که می خواهید بیرون بروید، قمقمه را آب کنید و از بیرون آب نخرید. شاید ابتدا مجبور باشید یک قمقمه گران بخرید ولی هزینه های شما برای خرید آب کاهش پیدا می نماید و از آن مهم تر، پلاستیک کمتری وارد محیط زیست می گردد.

برخی از کافه ها هم امکان خوبی در اختیار مشتریان می گذارند برای اینکه هر کسی فنجان خودش را برای سرو قهوه به کافه ببرد. این کافه ها معمولا برای این مشتری ها تخفیف ویژه ای در نظر می گیرند. با این کار مصرف ظرف ها و لیوان های یک بارمصرف را به اندازه قابل توجهی کاهش می دهید.

5. برای هر چیزی جای معینی در نظر بگیرید

برای هر کدام از وسایل خود یک جای معین در نظر بگیرید. این کار باعث می گردد که خیلی زود وسایلتان را پیدا کنید و دقیقا بدانید که چه دارید و چه ندارید. برای مرتب کردن وسایل از سبدها، باکس ها و نظم دهنده های مختلف بهره ببرید. اگر برای وسیله ای جا ندارید، بهتر است یک بار دیگر در خصوص آن وسیله فکر کنید. شاید اصلا داشتن آن ضرورتی نداشته باشد.

بعد از مرتب کردن وسایل و مشخص جای هر کدام، خودتان را ملزم کنید که بعد از هر بار استفاده، آن وسیله را سر جایش بگذارید. این کار به نظم و ترتیب بیشتر خانه و کاهش استرس یاری می نماید.

5 نکته برای کاهش هزینه ها با یاری مینیاقتصادیسم

آغاز کردن مینیاقتصادیسم یک چیز است و دنبال کردن آن یک چیز دیگر. بسیاری از افراد، قدم در این راه می گذارند ولی نمی توانند ثابت قدم باشند. برای اینکه ثبات قدم داشته باشید و زندگی معناداری را تجربه کنید از چند نکته زیر یاری بگیرید. این نکته ها به شما یاری می نمایند صرفه جویی کنید، وقت خود را بی فایده تلف نکنید و استرس را کاهش دهید.

1. برای کسب تجربه سرمایه گذاری کنید

یکی از مهم ترین آموزش های مینیاقتصادیسم این است که کسب تجربه را به جای خریدن وسایل نو، در اولویت قرار دهید. برخی از افراد برای تجربه هایی که در سفرها یا در دوره های آموزش به دست می آورند ارزش بیشتری قائل اند تا وسایل نوی که طبق مد روز می خرند. معین کنید که کجا ایستاده اید و پول خود را صرف تجربه های ارزشمند کنید.

مینیاقتصادیسم باعث کاهش هزینه های زندگی می گردد. در نتیجه پول بیشتری برای کسب تجربه های خاص خواهید داشت. مثلا به جای خرید یک لباس تازه که احتیاجی هم به آن ندارید، یک پیک نیک آخرهفته ای با اعضای خانواده ترتیب بدهید. با این روش، هزینه های زندگی شما کم می گردد و زمان کمتری را روی کارهایی می گذارید که فقط هزینه دارند.

2. چند وقت یک بار حساب های خود را رسیدگی کنید

هر چند وقت یک بار وقت بگذارید و به حساب و کتاب ها رسیدگی کنید. عادت های خرج کردن خود را آنالیز کنید و معایب و مسائل آن را پیدا کنید. همواره مخارج اضافه ای را که باعث می شوند جای زیادی در خانه شما اشغال گردد یا به رویدادها و مراسمی بروید که انرژی شما را هدر می دهند، حذف کنید. به مرور زمان با حذف کردن مخارج اضافه متوجه می شوید که زندگی بدون چیزهایی که زمانی فکر می کردید اگر نباشند زندگیتان مختل می گردد، چقدر راحت تر خواهد بود.

3. هزینه های بی هدف و بی فایده را حذف کنید

خرید چیزهای غیرضروری شاید برای یک بار، هزینه زیادی نداشته باشد ولی اگر دائما تکرار گردد، در طول یک سال مبلغ بسیار زیادی می گردد. وقتی مخارج خود را یادداشت کنید و چند وقت یک بار آن ها را آنالیز کنید، متوجه می شوید که بیشتر از همه، پول شما در کجا صرف می گردد.

مثلا برخی از افراد عادت دارند هر بار یک ماگ نو می بینند، آن را بخرند. به مرور زمان خانه شما پر از ماگ و فنجان می گردد در حالی که فقط به یک ماگ احتیاج دارید. وقتی حساب وکتاب خود را آنالیز کنید و متوجه شوید که هر ماه یک ماگ نو خریده اید، پی می برید که همین خرج به ظاهر کم و ساده، اگر دائما تکرار گردد چقدر زیاد می گردد. ضمن اینکه با این خرید کردن، چیزی به شما اضافه نمی گردد جز اینکه مجبورید دائما جایی برای نگهداری وسایل خود پیدا کنید.

4. چیزهایی که نمی توانید کنترل کنید، رها کنید

رها کردن چیزهایی که نمی توانیم کنترل کنیم، راحت به نظر می رسد ولی در عمل، کار سختی است. برای آغاز سعی کنید روی چیزهایی تمرکز کنید که دوست دارید و از داشتن آن لذت می برید. وقتی اولویت ها را برای خودتان پیدا کردید، انرژی خود را روی این اولویت ها متمرکز کنید.

برای چیزهایی که دارید اولویت قائل شوید و همین تمرکز کردن روی داشته ها باعث می گردد که دنبال بیشتر داشتن و بیشتر خریدن نروید. مثلا به جای اینکه دائما لباس نو بخرید، لباس های قبلی را بهره ببرید و باورهای غلط در خصوص نپوشیدن لباس تکراری را دور بریزید.

5. قدردان داشته های خود باشید

قدردانی را امتحان کنید و روی چیزهای مثبت تمرکز کنید. به جای فکر کردن به چیزهایی که ندارید، روی داشته های خود تمرکز کنید و قدردان آن ها باشید. به جای اینکه در شبکه های اجتماعی، داشته های دیگران را ببینید و حسرت بخورید، زندگی خود را آنالیز کنید و چند مورد از داشته های خود را روی کاغذ بیاورید. وقتی تمرکز ما روی زندگی دیگران باشد، داشته های خود را فراموش می کنیم. نوشتن و قدردان بودن بابت آن ها، باعث می گردد که فراموششان نکنیم.

قدردان بودن بابت داشته ها، یک تمرین فکری عالی برای داشتن یک زندگی مثبت است و یاری می نماید تا روزتان را با انرژی بیشتری آغاز کنید. قدردانی از داشته ها باعث می گردد که فشار و استرسی برای بیشتر داشتن و بیشتر خریدن را روی فکر خود احساس نکنید و در واقع، سبکبال تر و رهاتر باشید.

حرف آخر

مدتی طول می کشد تا به سبک زندگی میناقتصادیستی عادت کنید اما مطمئن باشید که ارزش امتحان کردن دارد و خیلی زود نتایج مثبت آن را می بینید. وقتی به زندگی خودتان نظم و سامان بدهید، استرس شما برای چیزهای کوچک، کمتر می گردد. به مرور زمان متوجه می شوید که هزینه های زندگی بسیار کمتر شده و موقع تصمیم گیری، راحت تر هستید.

مینیاقتصادیسم هر چیزی را که نمی خواهید برای آن وقت و انرژی و پول صرف کنید، از زندگی حذف می نماید. بسیاری از بخش های زندگی تحت تأثیر مینیاقتصادیسم قرار می گیرند؛ هزینه های زندگی، خانه و محل کار و حتی روابط با دیگران.

آیا فکر می کنید که می توانید این سبک زندگی را در پیش بگیرید؟ اگر قبلا سبک زندگی مینیاقتصادیستی را تجربه نموده اید یا در حال تجربه کردن آن هستید، تجربه های خود را با سایر همراهان انجمن وردپرس مگ در میان بگذارید.

منبع: Intuit

منبع: دیجیکالا مگ

به "10 روش برای کاهش استرس و پس انداز پول به سبک زندگی مینیمالیستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 روش برای کاهش استرس و پس انداز پول به سبک زندگی مینیمالیستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید