پیشنهادهای بخش خصوصی درباره صنعت برق در لایحه بودجه 1401

به گزارش انجمن وردپرس، شرایط صنعت برق در لایحه بودجه 1401 در همکاری مشترک مرکز پژوهش های اتاق ایران و کمیسیون انرژی اتاق ایران آنالیز شد. این گزارش با همکاری سندیکای شرکت های تولیدکننده برق و سندیکای صنعت برق ایران تهیه شده است. نتایج این آنالیز نشان می دهد لایحه 1401 گشایشی برای فعالان صنعت برق به همراه نخواهد داشت و نگرانی های موجود برای تأمین برق کشور در پیک 1401 جدی است.

پیشنهادهای بخش خصوصی درباره صنعت برق در لایحه بودجه 1401

در این گزارش ابتدا کلیات لایحه بودجه 1401 مورد آنالیز قرار گرفته است. درآمدها در بودجه سال 1401 نسبت به سال 1400 بیشتر خواهد شد. این در حالی است که عمده تغییرات منابع درآمدی از درآمدهای اقتصادیاتی و گمرکی بوده که بیانگر تغییر سیاست های اقتصادی دولت جهت جبران کسری بودجه به وسیله افزایش اقتصادیات است که تأثیر مستقیمی بر فعالیت های بخش خصوصی خواهد داشت.

آنالیز بودجه عمومی وزارت نیرو نیز نشان می دهد سهم بخش برق از 2 هزار 490 میلیارد تومان در سال 1400 به 5هزار 627 میلیارد تومان در لایحه بودجه 1401 افزایش یافته است. با این وجود مطابق هر سال سهم اصلی بودجه عمومی وزارت نیرو به بخش آب تخصیص داده شده است.

سهم منابع عمومی دولت در تأمین بودجه تملک دارایی های سرمایه ای شرکت های زیر مجموعه صنعت برق که به مخارج عمرانی این صنعت تخصیص می یابد، یک درصد است؛ یعنی عملاً رشد و توسعه صنعت برق از این محل میسر نمی گردد و نیازمند در نظر گرفتن راهکارهایی در احکام بودجه است که امکان تأمین اقتصادی شرکتی و جذب سرمایه های خصوصی به این صنعت را فراهم آورد.

بر همین اساس پیشنهادهایی برای درج در احکام بودجه در گزارش ارائه شده که عمدتاً هدف افزایش نقدینگی و منابع اقتصادی اداره صنعت زیرساختی برق را دنبال می نمایند.

متن کامل گزارش را از اینجا بخوانید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "پیشنهادهای بخش خصوصی درباره صنعت برق در لایحه بودجه 1401" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهادهای بخش خصوصی درباره صنعت برق در لایحه بودجه 1401"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید