متداول ترین چالش های یک تا دو ساله ها و 5 راه چاره ساده

به گزارش انجمن وردپرس، ممکن است کودک در طول کج خلقی و بداخلاقی ها، لگد زدن، گاز گرفتن و جیغ زدن را تجربه کند. شاید در این بین پا به فرار بگذارد و اصلا به صدای ما گوش ندهد و یا بخواهد بدون هیچ محدودیتی، همه چیز را لمس کند که این مورد اغلب خطرآفرین است.

متداول ترین چالش های یک تا دو ساله ها و 5 راه چاره ساده

آیا شما هم در خصوص رفتار با کودک یک تا دو ساله خود دچار مشکل می شوید؟ براساس بسکمک از پژوهش ها بسکمک از والدین در برخورد با کودک یک تا سه ساله خود دچار مشکل می شوند و نمی دانند دقیقا باید چه کار نمایند.

به گزارش تا شش، در این دوران بچه ها مشغول آشنایی بیشتر با افراد و محیط خود هستند. اگر از نحوه رفتار با آنها اطلاعات کاملی نداشته باشیم، احتمالات موجب ایجاد مسائل رفتاری بسیار زیادی برای کودک می شویم.

ریشه کج خلقی کودک یک تا دوسال، اینجاست

مهمترین دلیل ایجاد مسائل از آنجایی سرچشمه می گیرد که کودک یک تا دوساله، متوجه می گردد که موجودی مستقل و جداست و می خواهد کارهای مختلفی را تجربه کند، اما ناگهان می فهمد که این کار مقدور نیست. زیرا توان بدنی او برای انجام کارهای مختلف محدود است و بعلاوه هنوز نمی تواند به طور کامل حرف بزند و منظورش را به دیگران منتقل کند. به همین جهت است که کودک یک تا دو ساله در چنین شرایطی دچار کج خلقی می گردد. این کج خلقی همان رفتاری ست که از سوی والدین با عنوان هایی مانند کودک نق نقو، بدخلق یا از دنده چپ بیدار شده، اطلاق می گردد. اما همان طوری که گفتیم، دلیلی که موجب این کج خلقی می گردد، کاملا منطقی و صحیح است زیرا کودک با ناتوانی های جسمی خود، روبرو می گردد و حتی نمی تواند خواسته اش را به کمک زبان، بیان کند.

ممکن است کودک در طول کج خلقی و بداخلاقی ها، لگد زدن، گاز گرفتن و جیغ زدن را تجربه کند. شاید در این بین پا به فرار بگذارد و اصلا به صدای ما گوش ندهد و یا بخواهد بدون هیچ محدودیتی، همه چیز را لمس کند که این مورد اغلب خطرآفرین است.

راه کارهای مفید و کاربردی

در این جا چند راهکار ساده را آنالیز می کنیم که می تواند در زمان احتیاج به والدین کمک کند:

1-آرام سازی و تنظیم هیجانی کودک

اگر کودک به خاطر تحمل یک درد جسمانی آغاز به گریه و جیغ و داد کند، می توانیم در تنظیم هیجانی کودک، او را کمک کنیم. یعنی درست زمانی که او هیچ کنترلی بر هیجانات خود ندارد به او کمک کنیم. بهتر است همه حواس خود را به کودک بدهیم و به جای هرگونه دلداری یا لوس کردن ناآگاهانه، فقط احساسات کودک را به خودش انعکاس دهیم. مثلا بگوییم: می بینم که خیلی ناراحت هستی و گریه می کنی، حتما باید خیلی سخت باشد. وقتی به این شکل با کودک همدلی می کنیم، حداقل یک پله او را به آرامش نزدیک نموده ایم. بهتر است در این شرایط، کودک را به یک محل ساکت و آرام منتقل کنیم تا از محیط شلوغ و پر تنش در امان باشد.

2-مدلسازی آشکار

وقتی کودک کج خلقی می نماید، بیش از اینکه به نصیحت احتیاج داشته باشد، احتیاجمند یک الگوی عملی است. برای این کار، خود را هم قد کودک نموده و در چشم های او نگاه کنید. سپس با او صحبت کنیم. در این حالت از او درباره مسائلش بپرسیم. دستان کودک را بگیریم و کمی او را نوازش کنیم تا باز هم از رنج او بکاهیم.

3-ریشه مشکل را پیدا کنیم (آیا خواب و غذای کودک کافی است؟)

بسکمک اوقات ناراحتی و عصبانیت کودک ریشه در کمبود خواب و غذای کودک دارد. بچه ها در این سن به سه وعده غذای اصلی و بعلاوه دو میان وعده احتیاج دارند. به علاوه آنها بایستی در طول روز حدود 10 تا 12 ساعت بخوابند. البته این اندازه با احتساب چُرت بعدازظهر برای کودک است. خیلی اوقات کج خلقی کودک به این دو دلیل رخ می دهد. اما اگر کج خلقی کودک به این دو دلیل نباشد، بایستی یادمان باشد که احتمالا آنها نتوانسته اند منظور خود را بیان نمایند، چراکه هنوز به قدرت زبانی کامل دست نیافته اند. بنابراین بایستی کوشش کنیم تا با زبانِ بدن کودک بیشتر آشنا شویم و از روی آن بتوانیم منظور کودک را متوجه شویم و احتیاج او را رفع کنیم.

4-بر نکات مثبت بیشتر تاکید کنیم

در مسیر آرام سازی و تسکین کودک، ضروری است نکات مثبت را ذکر کنیم. مثلا اگر کودک توانست با چنگال غذا بخورد یا سیفون را بکشد، به او یادآور شویم که متوجه این توانایی او شده ایم و از این بابت خیلی شاد هستیم. حتما احساس خود را از بابت کار خوبی که انجام داده بیان کنیم.

5-ایده و راهکار های مختلف به کودک پیشنهاد دهیم

کودک یک تا دوساله احتیاج دارد توانایی خود را احساس کند. یعنی متوجه گردد که می تواند از پس چالش ها برآید. اگر کودک از پس انجام کاری برنمی آید، ضروری است حداقل دو راهکار به او پیشنهاد کنیم. به این ترتیب او می تواند از پس مسائلش برآید. کودک با انتخاب یک راهکار دیگر، می تواند احساس قدرت خود را بدست آورد و یاد بگیرد که می تواند در پی راه های مختلف بگردد.

مهرنوش خالقی

منبع: عصر ایران

به "متداول ترین چالش های یک تا دو ساله ها و 5 راه چاره ساده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "متداول ترین چالش های یک تا دو ساله ها و 5 راه چاره ساده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید