ترکیه ضربه کاری را به عربستان زد، اسنادی تازه از افشای قتل روزنامه نگار جنجالی، عکس

به گزارش انجمن وردپرس، ایسنا نوشت: ترکیه کیفر خواست کامل علیه 20 متهمِ به برنامه ریزی و اجرای ترور جمال خاشقجی را منتشر و در کنار آن تصاویر و ادله جدیدی را برای نخستین بار برملا کرده است.

ترکیه ضربه کاری را به عربستان زد، اسنادی تازه از افشای قتل روزنامه نگار جنجالی، عکس

سایت اخبارنا، دادستانی کل ترکیه کیفرخواست کامل 20 متهم را منتشر کرد که دو تن از آنها به برنامه ریزی و 18 تن دیگر به اجرای ترور جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی متهم هستند.

دادستانی ترکیه گفت که این کیفرخواست، احمد عسیری، معاون سابق رئیس سازمان اطلاعات عربستان و سعود القحطانی، مشاور سابق در دفتر سلطنتی سعودی را به تحریک به قتل عمد متهم می کند، چراکه این دو فرد برای انجام ترور برنامه ریزی کرده و به تیم ترور دستور اجرای این ماموریت را داده بودند.

دادستانی ترکیه کیفرخواست خود را با صحبت از خاشقجی و مرحله خارج شدن او از کشور و مقاله های نوشته شده توسط او و اینکه چگونه تهدیدهایی علیه او مطرح می شده از جمله اینکه القحطانی تهدید کرده بود مجازات نزدیک است، آغاز می کند.

طبق گفته دادستانی، این کیفرخواست شامل مدارک و بازپرسی هایی از دو کارمند کنسولگری و کارمند و آشپز منزل سرکنسول به همراه عکس ها و فیلم هایی از دوربین های مداربسته با مجموع 24 مدرک دیگر است.

دادستانی ترکیه می گوید، بررسی های به عمل آمده از کامپیوتر خاشقجی نشان می دهند که تهدیدهای متعددی علیه او از طریق صفحه کاربری اش در توییتر مطرح شده بود.

دادستانی ترکیه گفت که در کامپیوتر خاشقجی، پژوهشی پیدا کرده است که در مورد ایجاد ارتش سایبری است و این امر با توجه به اهمیت رسانه های اجتماعی است که مشاوران محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از آن برای ترویج اصلاحات در این کشور استفاده می کنند.

دادستانی توجیهات درباره نخستین حضور خاشقجی در کنسولگری عربستان در 28 سپتامبر 2018 و نحوه اطمینان بخشی به وی برای تکمیل فرایند دریافت مدارک مورد نیاز و اینکه او چگونه به همراه نامزدش خدیجه جنگیز بازگشته و در دوم اکتبر همان سال وارد کنسولگری شده اما نتوانسته از آنجا خارج شود و مرحله قانونی که پس از ثبت شکایتی مبنی بر خارج نشدن او از کنسولگری آغاز شده را شرح داده است.

این کیفرخواست منتشره شامل تصاویری جدید از خاشقجی به همراه اظهارات کارمندان کنسولگری عربستان است که تحت بازپرسی قرار گرفته اند و برای اولین بار منتشر شده است.

در جزئیات این کیفرخواست تصاویر ویزاهای متهمان از جمله پاسپورت های دیپلماتیک، شماره تلفن های استفاده شده در روز ارتکاب جنایت آمده است، این لیست اتهامی همچنین شامل تماس هایی می شود که تیم ترور خاشقجی قبل از جنایت و بعد از آن داشته ، همچنین اظهارات کارمندان ترکیه ای در آن آمده که از آنها خواسته شده بود به طبقه بالایی کنسولگری عربستان نروند.

برخی اظهارات کارمندان کنسولگری که تحت بازپرسی قرار گرفتند نشان می دهند قبل و بعد از جنایت به آنها دستوراتی داده شده بود ازجمله آشپز منزل سرکنسول که یک روز قبل از جنایت از او خواسته شده بود به منزل سرکنسول نرود. در روز جنایت نیز از او خواسته شده بود یک هفته دیگر هم به مرخصی برود. این اظهارات با اظهارات یکی از کارمندان زن منزل سرکنسول همخوانی دارد که گفت از مستخدمین خواسته شده بود به بهانه تعمیرات به خانه نروند اما بعدا کاشف به عمل آمد که هیچ تعمیراتی در کار نبوده است.

312 310

منبع: خبرآنلاین

به "ترکیه ضربه کاری را به عربستان زد، اسنادی تازه از افشای قتل روزنامه نگار جنجالی، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه ضربه کاری را به عربستان زد، اسنادی تازه از افشای قتل روزنامه نگار جنجالی، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید