تام هنکس، هنرپیشه دوست داشتنی هالیوود 65 ساله شد

به گزارش انجمن وردپرس، تام هنکس از بازیگرانی است که در چارچوبی خاص نمی گنجد و با نقش آفرینی در ژانرهای گوناگون قابلیت های بازیگری خود را به نمایش گذاشته، از فارست گامپ گرفته تا پل جاسوس ها. نهم ژوئن 2021 تام هنکس 65 ساله می گردد.

تام هنکس، هنرپیشه دوست داشتنی هالیوود 65 ساله شد

تام هنکس از جمله ستارگان هالیوود است که فیلم هایش از لحاظ گیشه بسیار پیروز هستند. زندگی و فعالیت های هنری او همیشه به دور از جنجال و حایشه بوده است. تام هنکس فعالیت های سینمایی خود را در دهه 80 میلادی شروع کرد و هنوز هم از چهر ه های پیروز هالیوود محسوب می شود.

اولین پیروزیت تام هاکنس در عرصه سینما به سال 1984 و بازی در فیلم آب پاشی! (Splash!) به کارگردانی ران هوارد برمی شود. هنکس در این فیلم نقش مردی نه چندان خوشبخت را ایفا می نماید که به یک پری دریایی دل می بندد. این فیلم کمدی عشقی که تنها با 8 میلیون دلار بودجه تهیه شد، از لحاظ گیشه بسیار پیروز بود و 69 میلیون دلار فروش کرد. بازی چشمگیر هنکس در این فیلم سبب شد که نام او بر سر زبان ها بیفتد.

تام هنکس 4 سال بعد در فیلم آدم عظیم (Big) خوش درخشید. این فیلم در ژانر کمدی - فانتزی به کارگردانی پنی مارشال ساخته شده است. هنکس در این فیلم نقش پسربچه ای 12 ساله را ایفا می نماید که آرزوی عظیم شدن دارد و یک شبه با یاری ماشین آرزو به مردی عظیمسال بدل می شود. فروش 152 میلیون دلاری این فیلم که با 18 میلیون دلار بودجه ساخته شده بود، نمایانگر پولساز بودن تام هنکس در آثار هالیوودی است.

تام هنکس در سال 1993 با درخشش در فیلم کمدی - عشقی بی خواب در سیاتل وجهی دیگر از توانایی های بازیگری خود را نشان داد. هنکس در این فیلم نقش پدری را بازی می نماید که می کوشد با پسری 8 ساله زندگی تازه ای را در سیاتل شروع کند. این فیلم از لحاظ گیشه رکوردهای قبلی تام هنکس را شکست. نورا افران بی خواب در سیاتل را با 21 میلیون دلار بودجه کارگردانی کرد. این فیلم اما در نهایت 228 میلیون دلار فروش کرد.

هنکس با فیلم بعدی خود فیلادلفیا (1993) به اوج معروفیت رسید و اولین جایزه اسکار خود را دریافت کرد. او در این فیلم نقش وکیلی را بازی می نماید که به ایدز مبتلاست و موسسه ای که او در آن کار می نماید، پس از پی بردن به ماجرا او را به دلایل ساختگی اخراج می نماید. این فیلم خوش ساخت اولین فیلم هالیوودی بود که مستقیم به مسئله ایدز، یکی از موضوعات مهم روز در آن موقع پرداخت و ستایش منتقدان و فیلم دوستان را برانگیخت.

یکی از معروف ترین فیلم های او فارست گامپ (محصول 1994) است. این فیلم که کارگردانی آن را رابرت زمکیس برعهده داشت با اقتباس از رمانی به همین نام ساخته شد. فارست گامپ نامزد 13 جایزه اسکار شد و توانست 6 جایزه را شکار کند، از جمله برای دومین بار جایزه برترین بازیگر نقش اول مرد برای تام هنکس. این اثر که با بودجه ای 55 میلیون دلاری ساخته شد، نزدیک به 677 میلیون دلار فروش کرد. نمایی از فیلم فارست گامپ.

یکی دیگر از فیلم های معروف تام هنکس دورافتاده (Cast Away) است که در سال 2000 میلادی به نمایش عایدی. این فیلم داستان یک مأمور پست را روایت می نماید که بر اثر سقوط هواپیمایش چهار سال در یک جزیره به تنهایی زندگی می نماید. تام هنکس برای درخشش در این فیلم جایزه گلدن گلوب برترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد. این فیلم با الهام از داستان معروف روبینسون کروزو تهیه شده است.

در سال 2002 فیلم اگه می تونی منو بگیر به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به پرده سینماهای دنیا راه یافت. تام هنکس در این فیلم در کنار لئوناردو دی کاپریو نقش آفرینی نموده و بازیگر نقش یک مأمور پلیس است که می کوشد به هر ترتیبی شده، یک کلاه بردار زرنگ را به دام اندازد. این فیلم که با بودجه ای 52 میلیون دلاری ساخته شد بود، بیش از 352 میلیون دلار فروش کرد. تام هنکس (راست) و دی کاپریو در نمایی از این فیلم.

فیلم ترمینال که در سال 2004 به نمایش عایدی هم حاصل همکاری تام هنکس و اسپیلبرگ است. این فیلم داستان مردی را روایت می نماید که از کشوری خیالی به نام کارکوژیا به فرودگاه نیویورک آمده، اما اجازه ورود به آمریکا را پیدا نمی نماید. او اما در عین حال به دلیل بروز انقلاب در کشورش امکان بازگشت هم ندارد. داستان فیلم بر پایه زندگی یک پناهجوی ایرانی است که چند سال در فرودگاه اورلی پاریس سرگردان بود.

تام هنکس پس از آنکه پیروزیت های تجاری زیادی را با فیلم های خود جشن گرفت، در عرصه دوبله و تهیه فیلم هم دست به فعالیت زد، اگرچه محور اصلی کارش بازیگری باقی ماند. یکی از برترین فیلم های تام هنکس در دوران اخیر، فیلم کاپیتان فیلیپس است که بر اساس داستانی واقعی ساخته شده است. هنکس در این فیلم نقش ناخدای یک کشتی باری را بازی می نماید که ربوده و خدمه آن گروگان گرفته شده اند.

تام هنکس در سال 2014 برای معرفی فیلم پل جاسوس ها به کارگردانی استیون اسپیلبرگ به آلمان آمد. داستان این فیلم در دوران جنگ سرد می گذرد. فیلمبرداری آن در برلین انجام گرفت و آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان از شخصیت هایی بود که گذرش به محل فیلم برداری افتاد. این فیلم در نهایت سال 2015 اکران شد.

یکی از آخرین فیلم های تام هنکس هلوگرامی برای پادشاه نام دارد که کارگردانی آن را تام تیکور، فیلمساز آلمانی برعهده داشته است. این فیلم ماجرای بازرگانی نه چندان پیروز در خاورمیانه را روایت می نماید. فیلمبرداری بخش هایی از این فیلم هم در آلمان صورت گرفت.

اخبار دنیا که نامزد جوایز گوناگونی هم بوده، از تازه ترین فیلم هایی است که تام هنکس در آن بازیگری نموده است. این فیلم که نامزد دریافت جوایز گوناگونی بوده، به وسیله پل گرینگرس کارگردانی شده و اقتباسی است از رمان اخبار دنیا نوشته پاولت جایلز. داستان این فیلم دربارهٔ یک سروان جنگ های داخلی آمریکاست که بعد از جنگ برای کسب عایدی به خواندن اخبار روزنامه ها برای اهالی شهرهای مختلف می پردازد.

منبع: دویچه وله

منبع: یک پزشک

به "تام هنکس، هنرپیشه دوست داشتنی هالیوود 65 ساله شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تام هنکس، هنرپیشه دوست داشتنی هالیوود 65 ساله شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید