نامگذاری یک مولکول ضدقارچ جدیدو عجیب به نام کیانو ریوز

به گزارش انجمن وردپرس، دانشمندان می گویند پیروز به کشف ماده جدیدی شده اند که از یک سرده خاص از باکتری ها به وجود می آید و قابلیت های چشمگیری در ازبین بردن قارچ ها دارد. سطح بالای کشندگی در این ماده باعث شده است که پژوهشگران نام آن را با الهام از شخصیت مرگبار کیانو ریوز در سری فیلم های جان ویک انتخاب کنند.

نامگذاری یک مولکول ضدقارچ جدیدو عجیب به نام کیانو ریوز

محققان می گویند یک نوع خاص از باکتری ها ماده ای را تولید می کند که کشنده قارچ هاست و ازاین رو، نام خود را از کیانو ریوز گرفته است.

دانشمندان می گویند پیروز به کشف ماده تازهی شده اند که از یک سرده خاص از باکتری ها به وجود می آید و قابلیت های چشمگیری در ازبین بردن قارچ ها دارد. سطح بالای کشندگی در این ماده باعث شده است که پژوهشگران نام آن را با الهام از شخصیت مرگبار کیانو ریوز در سری فیلم های جان ویک انتخاب کنند.

محققان مؤسسه Leibniz-HKI مولکول تازهی به نام کیانومایسین را در سرده ای از باکتری ها به نام سودوموناس کشف کرده اند که می تواند در برابر بیماری های قارچی گیاهان و انسان ها مؤثر باشد. این مولکول به صورت گروهی از محصولات طبیعی در باکتری ها پیدا شده است که برای مثال به مقابله با کپک خاکستری می پردازد.

کیانومایسین به خود گیاهان یا انسان ها آسیبی وارد نمی کند، بنابراین می تواند آفت کُش مناسبی برای جایگزینی با مواد شیمیایی مصنوعی باشد. این ماده همچنین در نبرد علیه قارچ های مقاوم کاربرد دارد. سباستین گوتزه، محقق ارشد این مطالعه می گوید: بسیاری از قارچ های بیماری زا اکنون به مواد ضدقارچی مقاوم شده اند، عمدتاً، چون از آن ها در مقیاس گسترده در زمین های کشاورزی استفاده شده است.

انتخاب نام کیانو ریوز برای ماده ای که قابلیت کشندگی بالایی دارد

ظاهراً سموم مختلفی عامل توانایی های مرگبار این این ماده اند. محققان می گویند ژنوم باکتری خاصی که آن ها تا به امروز یک نوع از آن را پیدا کرده اند، دارای ژن های بیوسنتزی متعلق به لیپوپپتید های غیرریبوزومی شبیه صابون هاست. این لیپوپپتید ها در آزمایش ها چنان قابلیت کشندگی مؤثری داشته اند که محققان با الهام از کیانو ریوز، هنرپیشه مشهور هالیوود، نام کیانومایسین را روی آن ها گذاشته است.

پژوهشگران در مقاله ای که در مجله American Chemical Society منتشر شده است، نشان داده اند که کیانومایسین ها در برابر کپک خاکستری عملکرد خوبی دارند و مانع از رشد قارچ ها روی برگ گیاهان می شوند. بیماری کپک خاکستری سالانه زیان های سنگینی را به میوه ها و سایر محصولات گیاهی وارد می کند.

افزون بر این، گوتزه می گوید آن ها آزمایش هایی را روی قارچ های بیماری زا در انسان ها هم انجام داده اند: ما متوجه شدیم که [کیانومایسین]جلوی قارچ بیماری زای کاندیدا آلبیکانس و چند قارچ دیگر را می گیرد.

دانشمندان ادعا می کنند که این ماده طبیعی برای انسان چندان خطرناک نیست و در مقادیر بسیار کم می تواند در جلوگیری از رشد بیماری ها مؤثر باشد.

در نتیجه، می توان امیدوار بود که کیانومایسین در آینده برای تولید دارو های ضدقارچی تازه به کار گرفته شود. با توجه به این که دارو های بسیار کمی در برابر قارچ ها وجود دارند، چنین دستاوردی بسیار مهم و امیدوارکننده به نظر می رسد.

منبع: دیجیاتو

منبع: فرادید

به "نامگذاری یک مولکول ضدقارچ جدیدو عجیب به نام کیانو ریوز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نامگذاری یک مولکول ضدقارچ جدیدو عجیب به نام کیانو ریوز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید