ماراتن غول های فناوری برای ورود به متاورس در 2022

به گزارش انجمن وردپرس، سال 2022 بزرگترین سال برای متاورس یا نرم افزار و سخت افزاری خواهد بود که اجازه می دهند کاربر در فضاهای سه بعدی مجازی بازی یا کار کند.

ماراتن غول های فناوری برای ورود به متاورس در 2022

به گزارش انجمن وردپرس، سال 2022 بزرگترین سال تا به امروز برای متاورس خواهد بود چرا که شرکت های بزرگی نظیر مِتا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک)، مایکروسافت و گوگل آماده عرضه محصولات سخت افزاری و خدمات نرم افزاری نوی می شوند که فعلا بازار کوچکی دارند.

متاورس نرم افزار و سخت افزاری را توصیف می نماید که به کاربران امکان می دهند در فضاهای سه بعدی مجازی بازی یا کار نمایند یا از اینترنت اطلاعات دریافت نموده و آنها را به صورت لحظه ای با دنیای واقعی یکپارچه نمایند. در حال حاضر متاورس ممکن است به وسیله تلفن هوشمند قابل دسترس باشد اما حامیانش می گویند نهایتا به وسیله هدست های واقعیت افزوده پیشرفته یا واقعیت افزوده تجربه خواهد شد.

شرکت های بزرگ فناوری انتظار دارند گجتهایی که کاربرانشان را به دنیای مجازی می برند، بزرگترین بازارهای نو در نرم افزار از زمان معرفی تلفن هوشمند صفحه لمسی اپل در سال 2007 را خواهند گگردد. اگر متاورس توسعه پیدا کند در آن صورت شاید همه کسانی که اکنون یک تلفن هوشمند دارند، تا چند سال دیگر یک عینک رایانشی یا یک هدست واقعیت مجازی داشته باشند.

اریک شریدان، تحلیلگر گلدمن ساکس در یادداشتی در دسامبر نوشت: پلتفرم های فناوری بزرگ که از رشد اپلیکیشن های رایانش موبایل سود بردند اکنون به واقعیت افزوده به عنوان پلتفرم رایانش بعدی نگاه می نمایند که باید به سمت آن تغییر جهت دهند. به نظر می رسد تغییر منطقی بعدی در الگوهای مصرف باشد و رهبران نوی در دنیای فناوری ایجاد کند.

شرکت ها دلارهای تحقیقات و توسعه را برای نمونه های اولیه و فناوری های اساسی خرج می نمایند و آماده می شوند پس از عرضه محصولاتشان در بازار، در عرصه مجازی رقابت نمایند.

طبق آمار کرانچ بیس، سرمایه گذاران 10 میلیارد دلار در استارتاپ های دنیا مجازی در سال 2021 سرمایه گذاری کردند و این رقم شامل بودجه بازیگران بزرگ دنیای فناوری نمی گردد. به عنوان مثال مارک زاکربرگ، مدیرعامل مِتا اظهار کرد: این شرکت به حدی پول برای واقعیت افزوده و واقعیت مجازی در سال 2021 خرج کرد که سود این شرکت را به مقدار 10 میلیارد دلار کاهش داد.

تحلیلگران گلدمن ساکس برآورد می نمایند عمده 1.35 تریلیون دلار در ساخت این فناوری ها در سالهای آینده هزینه خواهد شد.

شبکه سی ان بی سی به آنالیز شرایط نام های بزرگ دنیای فناوری در این حوزه و محصولاتی که سال آینده عرضه می نمایند، پرداخته است:

مِتا

فیس بوک به فناوری های متاورس متمرکز شده است. در حقیقت در سال 2021 نام خود را به مِتا پلتفرمز تغییر داد تا منعکس نماینده حوزه نو تحت تمرکز این شرکت باشد. طبق گزارش موسسه IDC، مِتا در این زمینه نسبت به رقیبان بزرگ فناوری پیشتاز است و در حال حاضر سخت افزار واقعیت مجازی را فراوری و به فروش می رساند و 75 درصد این بازار را در سال 2021 در اختیار داشته است.

در کریسمس محبوبترین اپلیکیشن فروشگاه اپ استور اپل، اپلیکیشن واقعیت مجازی آکیلیس (Oculus) بود که برای استفاده از هدست کوئست 2 لازم است که نشان می دهد افراد زیادی این دستگاه واقعیت مجازی را پای درخت کریسمس پیدا نموده اند.

مُتا آمار فروش کوئست را منتشر ننموده اما کوالکام که تراشه بکار رفته در کوئست را فراوری می نماید، برآورد کرد که این شرکت تا نوامبر 10 میلیون دستگاه فروخته است. این آمار به مقدار آمار تلفن هوشمند چشمگیر نیستند اما قابل توجه بوده و با تبلیغات تلویزیونی بزرگ این سخت افزار تقویت شده اند.

مِتا سرگرم برنامه ریزی عرضه یک هدست واقعیت مجازی دیگر در سال میلادی جاری است که پروژه کامبریا نام دارد. این دستگاه سخت افزاری خواهد داشت که واقعیت آمیخته را بهتر می نماید یا از دوربین هایی در خارج از هدست واقعیت افزوده برای پخش دنیای واقعی برای بینندگان استفاده می نماید. مِتا اعلام نموده که این گجت شامل ردیابی چهره و چشم خواهد بود که دستگاه را نسبت به فرمان های کاربر پاسخگوتر می نماید.

ورود زودتر مِتا به این حوزه برای این شرکت این امکان را فراهم نموده آنالیز کند کاربران چه نرم افزاری برای استفاده در هدستشان می خواهند. ماه جاری این شرکت پلتفرم اجتماعی به نام Horizon Worlds را راه اندازی کرد که افراد در آن می توانند در برنامه های کمدی و شبهای فیلم در داخل دنیا مجازی فیس بوک شرکت نمایند.

مِتا چند شرکت خریداری نموده که اپلیکیشن های محبوب برای هدست های آکیلیس را می سازند. این استراتژی ممکن است تحت تفحص ضد انحصارطلبی قرار گیرد. کمیسیون تجارت فدرال آمریکا تحقیقات وسیعی را درباره این خرید 400 میلیون دلاری آغاز نموده است.

اپل

اپل هرگز تایید نکرد روی یک هدست کار می نماید اما سال هاست در حال طراحی روینمودهایی در داخل گروه توسعه فناوری خود است.

اپل در حال زمینه سازی برای شاخه محصول نو بزرگ است. مدل های نوتر آیفون به حسگرهای لیدار مجهز هستند که قادر به سنجش فاصله ای هستند که یک شی ء قرار گرفته است؛ ویژگی که برای اپلیکیشن های مبتنی بر مکان اهمیت دارد. نوترین مدلهای آیفون و آی پد نرم افزاری به نام ARkit دارند که به سازندگان اجازه می دهد اپلیکیشنی بسازند که از حسگرهای آیفون برای ترسیم دقیق فضا و مکان سازی استفاده می نماید.

این تکه های ساخت فناوری، اساس یک محصول کاملا نو را ایجاد می نماید که احتمالا یک هدست پیشرفته ساخت اپل خواهد بود که واقعیت مجازی و واقعیت افزوده را ترکیب می نماید و گویا در سال 2022 عرضه خواهد شد.

برخلاف مِتا، اپل درباره محصولات سخت افزاری نو تا زمان آماده شدن آنها برای رونمایی صحبت نمی نماید. هنگامی که اپل یک هدست عرضه می نماید، احتمالا کل بازار را تکان داده و رویکرد نوی برای بسیاری از رقیبان احتمالی فراهم می نماید؛ درست همان تاثیری که آیفون در بازار تلفن های هوشمند و اپل واچ در بازار ساعت های هوشمند برجای گذاشت.

رقیبان اپل به دقت به نظاره خواهند نشست تا ببینند تیم کوک، مدیرعامل اپل چه فاکتوری را به عنوان بزرگترین مزیت و نقطه قوت برای هدست این شرکت تعریف خواهد نمود.

محتوا و چگونگی یکپارچگی خدمات اپل برای جذابیت این دستگاه اهمیت خواهد داشت. آیا اپل فروشگاه برنامه نوی را برای اپلیکیشن های واقعیت مجازی معرفی خواهد نمود؟ آیا هدست اپل محتوای مجازی یا پخش محتوای انحصاری یا پخش ورزش و موسیقی مبتنی بر واقعیت مجازی از NextVR خواهد داشت.

سرمایه گذاران و تحلیلگران بازار این ارزیابی را آغاز نموده اند که اگر اپل نخستین شاخه محصول نو بزرگ خود در هفت سال گذشته را معرفی کند، آیا فروش آینده هدست ها یا سایر گجتهای واقعیت افزوده ارزش سهام اپل را بالاتر خواهد برد.

با این حال اپل به نام متاورس اشاره ای نخواهد داشت. تیم کوک در سپتامبر گفته بود: من از این هیاهو دور خواهم ماند. ما شاخه محصول نو را صرفا واقعیت افزوده خواهیم نامید.

گوگل

گوگل با معرفی عینک گوگل در سال 2013 آغازگر جنون هدست در سیلیکون ولی بود. این تجربه با استقبال خوبی روبرو نشد اما گوگل تسلیم نشد. تا به امرکز گوگل هدست های گوگل گلس را به شرکت ها می فروشد اما به طور عمومی برای مصرف نمایندگان قابل دسترس نیستند.

اکنون نشانه هایی وجود دارد که گوگل دوباره نسبت به واقعیت افزوده جدی شده است هر چند که به مقدار رقیبانش محصولات یا فناوری هایی که به صورت عمومی رونمایی شده اند ندارد. از زمانی که گوگل گلس برای نخستین بار رونمایی شد، هدست های واقعیت افزوده با نمایشگرهای پیشرفته تر، حسگرهای بهتر و پردازنده های قوی تر معرفی شدند.

گوگل که سیستم عامل اندروید این شرکت محبوبترین نرم افزار تلفن هوشمند در دنیا است، یکی از نرم افزارهایی است که اگر هدست ها و دستگاههای متاورس تلفن هوشمند را با سیستم عامل نوی کامل نمایند، بیشترین ضرر را خواهند دید.

در سال 2020 گوگل شرکت نورث را خریداری کرد که در زمینه عینکهای واقعیت افزوده فعالیت می نماید. طبق پستی که مارک لوکوفسکی، مدیر ارشد در دسامبر ارسال کرد، گوگل اکنون یک تیم نو دارد که به سیستم های عامل برای واقعیت افزوده متمرکز است. لوکوفسکی پیش از پیوستن به گوگل، در پروژه آکیلیس کار می کرد. طبق آگهیهای استخدام که از سوی گوگل منتشر شده است، این شرکت در حال استخدام افراد برای این تیم است که روی دستگاه واقعیت افزوده نوآورانه کار می نمایند و محصولاتی را به مجموعه واقعیت افزوده خود اضافه می نماید.

مایکروسافت

مایکروسافت نخستین شرکت فناوری بزرگی بود که هدست واقعیت افزوده با امکانات کامل به نام هولو لنز در سال 2016 معرفی کرد. اما محصول فعلی این شرکت هنوز با رسیدن به مرحله ای که مصرف نمایندگان بتوانند استفاده نمایند فاصله دارد.

در عوض مایکروسافت به فروش هدست ها به شرکت هایی متمرکز شده که می توانند از عهده خرید 3500 دلاری هر دستگاه بربیایند و می خواهند ببینند آیا این فناوری بهره وری کارکنانشان را افزایش می دهد.

برجسته ترین مشتری هولو لنز، ارتش آمریکاست. مایکروسافت اوایل سال 2021 برنده قرارداد 22 میلیارد دلاری برای فروش 120 هزار دستگاه هولو لنز به ارتش آمریکا شد با این حال ارتش اعلام نمود آغاز استفاده آزمایشی میدانی هولو لنز را به سال 2022 معوق نموده است.

اگرچه این قرارداد مکررا به تاخیر افتاده است اما سیگنال مهمی از سلامت بازار واقعیت افزوده محسوب می گردد. هولو لنز علاقه شرکت های پزشکی را جلب نموده که می خواهند ببینند آیا واقعیت افزوده می توانند به بهبود اتاقهای عمل یا حتی یاری به جراحی از راه دور یاری کند.

مایکروسافت سرمایه گذاری سنگینی در خدمات ابری داشته تا آماده دنیاهای مجازی باشد که انتظار می رود در سال 2022 برای عموم راه اندازی گردد. این شرکت در مارس پلتفرم Mesh را معرفی کرد که به سازندگان نرم افزار اجازه می دهد اپلیکیشن هایی بسازند که به دستگاه های مختلف امکان می دهد واقعیت دیجیتالی مشابهی را به اشتراک بگذارند.

در واقع Mesh با هولوگرام های سه بعدی، اندکی شبیه تماس ویدیویی عمل می نماید. مایکروسافت زمینه برای توسعه حضور در این عرصه را با خرید شرکت AltspaceVR در سال 2017 فراهم کرد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، این قابلیت های نرم افزار متاورس در سال 2022 عرضه خواهند شد. مایکروسافت Mesh را در اپلیکیشن کنفرانس ویدیویی تیمز یکپارچه خواهد نمود. قابلیت ها برای بازیهای ایکس باکس هم در دست ساخت است اما هیچ تاریخ انتشاری برای آن اعلام نشده است. باید دید آیا هدست های واقعیت افزوده، برنامه های بهره وری که مایکروسافت برای آنها شناخته شده است را بهبود خواهند بخشید.

با این حال ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت مشتاق است. وی در نوامبر گفت: نمی توانم غلو کنم تا چه حد این یک نقطه عطف است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "ماراتن غول های فناوری برای ورود به متاورس در 2022" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماراتن غول های فناوری برای ورود به متاورس در 2022"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید