صادرات در سال 1400 به مازاد نیاز داخل منوط نشود

به گزارش انجمن وردپرس، رئیس اتاق اهواز تولید را پیش ران صادرات می داند و در عین حال تاکید دارد برای توسعه صادرات به یک استراتژی ویژه نیاز است که سهم صادرات را از هر تولیدی مشخص کند نه اینکه صادرات را به مازاد نیاز داخل منوط کنیم.

صادرات در سال 1400 به مازاد نیاز داخل منوط نشود

شهلا عموری در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران با بیان این مطلب که ارائه چشم انداز از صادرات خدمات و محصولات غیرنفتی در سال 1400 از موضوعات پیچیده ای است که بدون در نظر دریافت سایر متغیرها و احتمالات نمی توان برای آن یک نما یا خط الرسم دقیق ترسیم کرد، گفت: شرایط صادرات ارتباط مستقیمی با تولید دارد.

به باور این عضو هیات کنندگان اتاق ایران شرایط تولید و نوع نگرش ها نسبت به صادرات در سال 1400 و اینکه بتوانیم در این سال متناسب با نیازها و اهداف تعریف شده، سطح تولید را کیفی تر و بیشتر کنیم بدون شک روی میزان صادرات غیرنفتی تاثیر می گذارد.

او تاکید کرد: در مفهوم کلان اقتصادی واگن صادرات و توسعه آن بعد از لوکوموتیو توسعه کمی و کیفی تولید قرار می گیرد، بنابراین توقف، حرکت و سرعت صادرات کشور به سلامت و چابکی آن موتور محرکه بستگی دارد. ناگفته پیداست که تولید و صادرات لازم و ملزوم یکدیگر هستند و در شرایط مساعد روی هم اثرات مثبتی می گذارند.

عموری همچنین یکی از عواملی که در دو سال اخیر بر میزان صادرات اثر منفی گذاشته را موضوع بخشنامه های خلق الساعه و ممنوعیت صادراتی برخی محصولات دانست و شرح داد: متاسفانه فقدان نظام برنامه ریزی مبتنی بر آمار دقیق در زمینه میزان نیاز داخلی محصولات موجب شده متولیان امر به محض کاهش یک کالا در بازار داخلی به سرعت صادارت آن را ممنوع می کنند و هیچ توجهی به توافقات و تعهدات تاجر ایرانی با طرف های خارجی ندارند. راه درست و اصولی ترسیم نظام آماری برای معین میزان نیاز و مصرف داخلی و قدرالسهم سالانه صادرات است. امیدواریم در سال 1400 شاهد این تناقض نباشیم. بنابراین مقوله تولید باید همراه با پایداری و ثبات بیشتر باشد که این امر به برنامه، نوع و حجم حمایت دولت بستگی دارد.

رئیس اتاق اهواز تجدید نظر نسبت به سیاست های کلان اقتصادی در حوزه تولید و صادرات و اجتناب از مقرراتی که مخل رقابت هستند را مورد توجه قرار داد و گفت: دریافت نظرات کارشناسان خبره بخش خصوصی از جمله الزاماتی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

عضو هیات کنندگان اتاق ایران تاکید کرد: وقتی سخن از تولید به عنوان پیش زمینه اصلی صادرات سخن به میان می آید، باید به هزینه های تولید و قیمت تمام شده کالا توجه مضاعف بشود تا تاجر بتواند با تُجار دیگر کشورها که عمدتاً رقیبانی سرسخت هستند رقابت کند و به فعالیت خود ادامه دهد. تحقق این امر بطور مستقیم به سیاستهای تشویقی و حمایتی دولت نسبت به تولیدکنندگان خصوصا آندسته که کالاهای تولیدیشان صادراتی است، بستگی دارد. بازگرداندن خطوط متوقف شده به چرخه تولید از جمله وظایف حمایتی دولت است که امیدواریم این بازگشت با شتاب بیشتری در سال جدید رخ دهد.

او ادامه داد: در رابطه با شرایط صادرات در سال 1400 نمی توان از امید به زوال تدریجی کرونا در این سال و اثر کلی آن بر کلیت اقتصاد جهانی و محلی سخن نگفت. آثار کرونا در ابعاد بسیار وسیع مخرب بوده بنابراین محدود شدن دامنه سرایت و واگیری این ویروس بر موضوع مراودات تجاری اثر خواهد گذاشت و منجر به بهبود شرایط نسبت به سال 99 خواهد شد.

عموری همچنین تاکید کرد: از زاویه ای دیگر نمی توان از کاسته شدن آثار تحریم و به وجود آمدن برخی گشایش ها در سال 1400 غافل شد. به هر ترتیب شرایط و ویژگی های تحریم از دوره موسوم به ترامپ بهتر خواهد بود و همین امر اثرات مثبتی بر دو رکن اقتصادی یعنی تولید و صادرات خواهد گذاشت. برای همین از این منظر می توان چشم اندازی به نسبت روشن برای تجارت ترسیم کرد.

رئیس اتاق اهواز با بیان این نکته که کاهش چند برابری ارزش پول ملی در سال های اخیر از دیگر اموری است که جامعیت اقتصاد کشور را متاثر کرده استف گفت: بر اساس برخی برنامه ریزی های اجرا شده توسط بانک مرکزی و نظرات کارشناسان، پول ملی کشور در سال پیش رو، شرایط آرام تری را تجربه خواهد کرد که این امر بر کاهش هیجان های منفی و اضطراب های مکرر فعالان اقتصادی بی اثر نخواهد بود. نباید فراموش کرد که اقتصاد کشور تحت تاثیر همه عوامل داخلی و خارجی در دو سال اخیر شاهد بیش ترین فشارها بر فعالان اقتصادی در دو دهه اخیر بوده است. مسئله رشد منفی اقتصادی در سال های 99 و 98 و توقف فعالیت بسکمک از بنگاه های اقتصادی فقط دو اثر از آثار منفی برجای مانده از شرایط پیش گفته است.

به اعتقاد او مسئولیت مجلس و دولت و لزوم همراهی این دو با بخش خصوصی و استفاده از تجارب واقعی و گرانسنگ آن می تواند در ترسیم یک چشم انداز روشن برای صادرات کشور در سال 1400 کمک شایانی باشد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "صادرات در سال 1400 به مازاد نیاز داخل منوط نشود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات در سال 1400 به مازاد نیاز داخل منوط نشود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید