جمع آوری نخستین نمونه سنگ از یک سیاره دیگر موفقیت آمیز بود

به گزارش انجمن وردپرس، ناسا خاتمه موفقیت آمیز بودن عملیات جمع آوری نخستین نمونه سنگ مریخ را که به میزان کمی ضخیم تر از یک مداد است، پس از دریافت داده های ارسالی مریخ نورد پشتکار تأیید کرد.

جمع آوری نخستین نمونه سنگ از یک سیاره دیگر موفقیت آمیز بود

برخلاف کوشش نخست که لوله نمونه برداری خالی ماند، این بار داده های فرستاده شده به مرکز کنترل مأموریت در آزمایشگاه پیشرانش جت (JPL) ناسا، موفقیت عملیات نمونه برداری از مریخ را تأیید می نمایند.

هم اکنون این هسته سنگی در یک لوله نمونه گیری تیتانیومی بسته شده تا برای مأموریت بازیابی در آینده آماده باشد. ناسا و آژانس فضایی اروپا در حال برنامه ریزی مجموعه ای از مأموریت ها برای آینده هستند تا طی آن ها لوله های حاوی نمونه سنگ های مریخ را برای مطالعه دقیق تر به زمین بیاورند. این نمونه ها نخستین مجموعه از مواد ارزشمند علمی انتخاب شده و آورده شده به زمین از یک سیاره دیگر خواهند بود.

بیل نلسون (Bill Nelson) مدیر ناسا گفت: ناسا سابقه مشخص اهداف بلندپروازانه و دستیابی به آن ها را دارد که نشان دهنده تعهد ما به اکتشاف و نوآوری است. این یک دستاورد مهم است و من بسیار مشتاق تماشا کشفیات چشمگیر پشتکار و تیم مأموریت هستم.

مریخ نورد پشتکار (Perseverance) که بیش از 6 ماه را بر روی مریخ سپری نموده به جست وجوی نشانه های حیات باستانی میکروبی در دهانه جزرو (Jezero) مریخ می پردازد و وظیفه دارد نمونه سنگ و خاک این سیاره را برای آوردن به زمین جمع آوری کند.

توماس زوربوچن (Thomas Zurbuchen) مدیر علوم ناسا هم موفقیت جمع آوری نمونه را لحظه ای تاریخی توصیف کرد و گفت: همان طور که مأموریت های آپولو به ماه ارزش علمی آوردن نمونه از دنیا هایی دیگر را نشان دادند، ما هم همین کار را با نمونه هایی انجام می دهیم که مریخ نورد پشتکار جمع آوری نموده است. با استفاده از پیچیده ترین ابزارهای علمی روی زمین انتظار کشف های شگفت انگیزی را در زمینه های علمی گوناگون داریم، از جمله اینکه آیا زمانی حیات روی مریخ وجود داشته است؟

نخستین نمونه

با توجه به اینکه نخستین کوشش پشتکار برای نمونه برداری از مریخ موفقیت آمیز نبود، این بار کوشش دوم با حساسیت بیشتری انجام شد. با رسیدن پشتکار به تخته سنگی به نام روشه (Rochette) فرآیند نمونه برداری چهارشنبه 1 سپتامبر (10 شهریور) شروع شد.

پس از سرانجام سوراخ کردن سنگ، بازوی رباتیک پشتکار دریل، مته و لوله نمونه برداری را جابه جا کرد تا دوربین مست کم-زد بتواند از محتویات لوله هنوز بسته نشده تصویربرداری و به زمین ارسال کند. تصاویر اولیه از در دست گرفتن نخستین نمونه سنگ مریخ خبر می داد اما هنوز احتیاج به جزئیات بیشتری بود. در نهایت پس از تأیید حضور سنگ در لوله نمونه برداری، دستور تکمیل پردازش نمونه به مریخ نورد فرستاده شد.

بدین ترتیب روز گذشته ساعت 12:34 منطقه زمانی شرقی (09:34 به وقت تهران) پشتکار لوله نمونه برداری به تعداده سریال 266 و محموله مریخی آن را برای مقدار گیری و تصویربرداری از هسته سنگی به داخل خود منتقل کرد. سپس محفظه را به روش هرمس (مقاوم در برابر ورود و خروج هوا) مهروموم کرد و با گرفتن تصویری دیگر، لوله را ذخیره کرد.

لری دی جیمز (Larry D. James) مدیر موقت JPL گفت: با بیش از 3000 بخش، سیستم نمونه برداری و ذخیره سازی پیچیده ترین مکانیزمی است که تا کنون به فضا فرستاده شده است. تیم پشتکار بسیار هیجان زده و مفتخر است که می بیند عملکرد این سیستم در مریخ بسیار خوب بوده است و نخستین گام را برای آوردن نمونه به زمین برداشته ایم. عملیاتی که یک تیم دنیای از ناسا، شرکای تجاری، دانشگاهی و آژانس های فضایی بین المللی در آن سهیم بوده اند.

نخستین کارزار علمی

پشتکار در حال کاوش بر فراز تخته سنگ ها و صخره های آرتیوبی (Artuby) است که یک منظقه خط الرأسی با بیش از 900 متر و مرز دو واحد مریخ شناختی به تعداد می رود. تصور می گردد که این منطقه شامل عمیق ترین و قدیمی ترین لایه های سنگ بستر در دهانه جزرو است.

کن فارلی (Ken Farley) دانشمند پروژه پشتکار از مؤسسه فناوری کالیفرنیا گفت: در دست گرفتن نخستین نمونه یک نقطه عطف است. هنگامی که نمونه ها را به زمین بازمی گردانیم، اطلاعات زیادی در خصوص بعضی دوران های اولیه تکامل مریخ به ما ارائه خواهند کرد.

هر چقدر محتویات لوله نمونه برداری 266 مجذوب کننده باشد، داستان کامل را بیان نمی نمایند. چیزهای زیادی در دهانه جزرو برای کشف به جای مانده است که به گفته فارلی احتیاجمند ادامه کاوش در ماه ها و سال های آینده است.

نخستین کارزار علمی پشتکار که شامل صدها روز مریخی می گردد هنگامی که مریخ نورد به محل فرود اولیه خود بازگردد، کامل خواهد شد. در آن موقع پشتکار بین 2.5 تا 5 کیلومتر را طی نموده است و ممکن است هشت نمونه از 43 لوله نمونه برداری را پر نموده باشد.

پس از آن کاوشگر با شروع دومین کارزار علمی، به سمت شمال و سپس غرب حرکت خواهد نمود که منطقه دلتای رود باستانی دهانه جزرو است. این منطقه ممکن است غنی از مواد معدنی مانند رس باشد. بر روی زمین این مواد معدنی اغلب با فرآیندهای زیست شناختی مرتبط هستند و می توانند نشانه های فسیل شده زندگی میکروبی باستانی را در خود حفظ نموده باشند.

عکس کاور: نخستین نمونه سنگ مریخ که به وسیله مریخ نورد پشتکار با موفقیت جمع آوری شده است.

Credit: NASA/JPL-Caltech

منبع: NASA Science

منبع: دیجیکالا مگ

به "جمع آوری نخستین نمونه سنگ از یک سیاره دیگر موفقیت آمیز بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری نخستین نمونه سنگ از یک سیاره دیگر موفقیت آمیز بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید