صندلی کلسیم در سفره سالم

به گزارش انجمن وردپرس، کلسیم، ماده ای معدنی است که بدن بیش از هر ماده معدنی دیگری به آن احتیاج دارد و کارکرد آن هم تنها در سالم نگاه داشتن استخوان ها خلاصه نمی گردد. کلسیم در تقسیم سلو ل ها، انبساط و انقباض ماهیچه ها، ضربان منظم قلب و کارکرد مغز نقش مهمی ایفا می نماید. بعلاوه در فعالیت پروتئین ها، فشارخون، غذارسانی به داخل سلول ها و انعقاد خون

صندلی کلسیم در سفره سالم

صندلی کلسیم در سفره سالم

کلسیم، ماده ای معدنی است که بدن بیش از هر ماده معدنی دیگری به آن احتیاج دارد و کارکرد آن هم تنها در سالم نگاه داشتن استخوان ها خلاصه نمی گردد. کلسیم در تقسیم سلو ل ها، انبساط و انقباض ماهیچه ها، ضربان منظم قلب و کارکرد مغز نقش مهمی ایفا می نماید. بعلاوه در فعالیت پروتئین ها، فشارخون، غذارسانی به داخل سلول ها و انعقاد خون نقش دارد. به نظر می رسد، این ماده معدنی از بدن در مقابل حملات قلبی و انواع سرطان ها محافظت می نماید.

دریا منشأ و منبع غنی کلسیم است و موجودات دریایی به راحتی آن را برای اهداف گوناگونی مورد استفاده قرار می دهند ولی موجودات خاکی به راحتی نمی توانند به این ماده حیاتی دست پیدا نمایند. بدن انسان این ماده را از طریق جریان خون جذب می نماید و شما اگر به میزان کافی موادی را مصرف نکنید که حاوی کلسیم باشند، خون این ماده را از روی استخوان های شما برمی دارد. در واقع بدن از استخوان هایش به اسم بانک کلسیم استفاده می نماید تا بتواند کارکرد اعمال حیاتی بدن را حفظ کند. وقتی شما قطعه ای پنیر، لیوانی شیر و... می خورید، میزانی کلسیم مصرف نموده اید. این کلسیم در معده تجزیه و جذب می گردد و طی مراحلی وارد خون شده یا از طریق استخوان های بدن جذب می گردد. وقتی اندازه مصرف کلسیم و استفاده از آن از طریق بدن به یک اندازه باشد، استخوان ها سالم باقی می مانند.

هرگز خیلی پیر نیستید!

بسیاری از افراد به خصوص افراد بالای 30 سال اغلب مواد کلسیم دار مصرف نمی نمایند و گمان می نمایند چون دیگر استخوان های آنها رشد نمی نماید، پس احتیاجی هم به مصرف کلسیم ندارند. اما همین افراد یک روز صبح در حال بلند شدن از روی تخت خواب دچار شکستگی استخوان می شوند و علت آن را هم نمی فهمند !

محققان پس از آنالیز های فراوان اعلام نموده اند که اگر افراد میانسال هر روز یک لیوان شیر یا یک پیاله ماست بخورند و 30 دقیقه در روز پیاده روی نمایند یا در یک فعالیت ورزشی شرکت داشته باشند، احتمال شکستگی استخوان به علت پوکی استخوان در آنها به شدت کاهش می یابد. خوردن ویتامین D هم بسیار مهم است چون در جذب کلسیم یاری شایانی می نماید. شیر حاوی مقادیر زیادی ویتامین D است. از سوی دیگر، بدن خود هم می تواند ویتامین D فراوری کند. تابش 15 تا 30 دقیقه ای نور خورشید دو تا سه بار در هفته روی دستان و صورت شما به بدن یاری می نماید تا به میزان کافی ویتامین D بسازد. توجه داشته باشید که گرچه ویتامین D ویتامین ضروری بدن است، هرگز نباید بدون تجویز پزشک از قرص های مکمل آن استفاده کرد. میزان زیاد ویتامین D می تواند برای بدن سمی باشد.

منابع کلسیم

راحت ترین و برترین منبع کلسیم لبنیات است ولی شما می توانید از طریق مواد غذایی دیگر هم کلسیم بدنتان را تامین کنید. طبق محاسبات کارشناسان، هر فرد بزرگسال بالای 50 سال حداقل روزانه به 1200 میلی گرم کلسیم احتیاج دارد. گیاهان برگ سبز و آب میوه ها، کنسرو ساردین که با استخوان پخته می گردد و... از جمله منابع غنی کلسیم به تعداد می فرایند. حتی هویج و نخودفرنگی هم کلسیم دارند. یک چهارم پیمانه شیرخشک خود حاوی 375 میلی گرم کلسیم است. اما درباره کلسیم، عقاید اشتباهی هم وجود دارد که برای نمونه، به سه مورد از این عقاید اشاره می کنیم:

1 شیر حاوی مقادیر کمی کلسیم است

گروهی از افراد گمان می نمایند شیر منبع مناسبی برای کسب کلسیم نیست چون پروتئین موجود در آن موجب می گردد کلسیم از طریق ادرار دفع گردد. در واقع بدن اسید آمینه را می سوزاند و اسیدسولفوریک آزاد می نماید و این اسید سولفوریک است که وقتی وارد ادرار می گردد، کلسیم را هم با خود می برد. در نتیجه یک اثر ثانوی روی استخوان ها دارد اما در صورتی که شما به میزان کافی کلسیم مصرف کنید، از دست دادن میزان کمی از آن تاثیری روی استخوان ها نخواهد گذاشت.

2 قهوه کلسیم را از بین می برد

چندی پیش، طی گزارش هایی اعلام شد که نوشیدن قهوه سبب از بین رفتن کلسیم و تخریب استخوان ها می گردد ولی به تازگی تحقیقی نو نشان داده است که میزان کلسیمی که در شیر وجود دارد و شما آن را با قهوه مخلوط می کنید، میزان کلسیمی را که به هدر می رود، جبران می نماید.

3 کلسیم سبب ایجاد سنگ کلیه می گردد

در قدیم به کسانی که به سنگ کلیه دچار می شدند، گفته می شد میزان کلسیمی که می خورند را کم نمایند چون نمک های کلسیم سبب ایجاد سنگ کلیه می گردد و هم اکنون معلوم شده که کلسیم موجود در مواد غذایی حتی احتمال بروز سنگ کلیه و مثانه را کاهش می دهد.

هیچ احتیاجی نیست که شما روزانه میزان کلسیمی را که مصرف می کنید، حساب کنید. بدن شما اضافه کلسیم مصرفی را در استخوان ها یتان ذخیره می نماید. برترین و ساده ترین راه این است که بدانید چه موادی غنی از کلسیم هستند و به طور مرتب میزان ثابتی از این مواد را مصرف کنید. برای آنکه میزان کلسیم مصرفی در بدن جذب گردد، بهتر است به میزان کافی هم زیر نور خورشید بمانید تا ویتامین D جذب کنید.

منبع: http://www.salamat.com

ae

منبع: راسخون

به "صندلی کلسیم در سفره سالم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صندلی کلسیم در سفره سالم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید