(تصاویر) گاگریو

به گزارش انجمن وردپرس، گاگریو در بختیاری به نام های دیگری مانندِ گوگِریو و سُروُو که مخففِ سرودهٔ عزا است گفته می گردد. گاگریویا (دونگ دال) در زبان بختیاری یعنی نوای غمگین.

(تصاویر) گاگریو

قدیمی ترین گاگریو ها به سبک زنانه خوانده می شوند. این سبک از موسیقی بسیار غمگین و سوزناک است که در هنگام سوگواری و مرگ یکی از افراد هر تیره بستگی به صندلی اجتماعی فرد متوفی خوانده میگردد. گاگریو از دو بخشِ گا بمعنی گاه (زمان یا وقت) و گریو به معنی گریه ساخته شده و سرهم به معنای زمان گریه است. گاگِریو ها شعر هستند و در دستهٔ اشعار بختیاری جای می گیرند.

این اشعار عمدتاً در مراسمِ عزاداری بختیاری ها و بیشتر توسطِ زنان خوانده می گردد، اما امروزه با گسترش و دگرگونی شرایطِ اجتماعی و ساخت مساجد و امکاناتِ صوتی، مردان نیز گاهی به خواندنِ گاگریو روی می آورند. گاگریو ها معمولاً با توجه به خصوصیاتِ فردِ در گذشته و توسط زنان به شکلِ فی البداهه خوانده می شوند و معمولاً با تغییرِ نام و کلمات، شعر را بگونه ای متناسب با شرایطِ درگذشته می خوانند.

مضمونِ این ابیات توضیحِ خوبی، مِهر، میهمان نوازی، سوارکاری، تیراندازی، شجاعت و رشادتِ شخصِ درگذشته است. همچنین زنانِ درگذشته نیز به صفاتِ پاکدامنی، مهمان نواری، کوشش در خانه و مضامینی از این دست ستوده می شوند.

عکاس: مریم آل مؤمن/ ایرنا

منبع: فرارو

به "(تصاویر) گاگریو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "(تصاویر) گاگریو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید