عدم تعریف تعیین از توسعه خلائی بزرگ در برنامه ریزی است

به گزارش انجمن وردپرس، خبرنگاران/قزوین معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه وبودجه کشور گفت: مدام از توسعه پایدار سخن می گوییم و سراغ ابعاد چهارگانه می رویم ولی در برنامه ها تعریف مشخصی از توسعه ارائه نداده ایم که این امر خلأ و نقص بزرگی است.

عدم تعریف تعیین از توسعه خلائی بزرگ در برنامه ریزی است

حمید پوراصغری، معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه وبودجه کشور در نشست هم اندیشی الگوی دیده بانی توسعه پایدار استانی که امروز پنجم دی ماه در سالن باغستان قزوین برگزار گردید، اظهار کرد: بر اساس قوانین جاری در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه هستیم، بر اساس قانون شش ماه قبل از اتمام برنامه ششم باید برنامه هفتم توسعه را ارائه کنیم.

وی اعلام کرد: سند آمایش کشور در سازمان برنامه وبودجه کشور تدوین خواهد شد به همین دلیل به استان ها اعلام شده است تا سند آمایش خود را برای آنالیز در کارگروه تلفیق ارائه دهند.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه وبودجه کشور با اشاره به تدوین برنامه هفتم توسعه، عنوان نمود: تا به امروز پنج برنامه اجرا شده و در حال حاضر در برنامه ششم توسعه قرار داریم، نکته بارزی که در برنامه ها مشاهده می گردد این است که قالب این برنامه ها تقاضای بخش های مختلف به همراه گفتمان های سیاسی و گروه های ذی نفع بوده و در حقیقت این سیاست در تمامی برنامه های جامعی که تدوین شدند وجود داشته است.

وی اشاره نمود: نکته ای که وجود دارد این است که تمامی برنامه های جامع باید هم راستا باشند و این در قانون نیز پیش بینی شده است ولی امروزه می بینیم برنامه ها هم راستا نشدند که این امر ازجمله آسیب های برنامه ها به شمار می رود.

پور اصغری توضیح داد: عدم وجود پشتیبان حمایتی ازجمله آسیب های برنامه های توسعه به شمار می رود و اگر هم وجود داشته بسیار کم بوده و در گذار برنامه ها کمتر به این موضوع پرداخته شده است در حقیقت می توانیم بگوییم که طی تدوین برنامه ها در بخش رصد ضعف داشته ایم.

وی تأکید کرد: مدام از توسعه پایدار سخن می گوییم و سراغ ابعاد چهارگانه می رویم ولی در برنامه ها تعریف مشخصی از توسعه ارائه نداده ایم که این امر خلأ و نقص بزرگی است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه وبودجه کشور اعلام نمود: در برنامه های توسعه مشاهده می کنیم که بسیاری از اهداف و برنامه ها اولویت بندی نشده اند البته ناگفته نماند که این نقص در اسناد بالادستی نیز مشاهده می گردد.

امروزه تنها 35 درصد برنامه های توسعه محقق شده اند

وی اضافه نمود: عدم اولویت بندی و تبیین مفهوم توسعه موجب کاهش بهره وری شده و امروزه شاهد آن هستیم که تنها 35 درصد برنامه های توسعه محقق شده اند. انتظار می رود پس از اجرای شش برنامه توسعه، ساختاری ایجاد گردد تا سند هفتم توسعه را جامه عمل بپوشاند.

پوراصغری عنوان نمود: باید دو کار مهم انجام گردد، نخست آنکه تعریف درستی از توسعه مطرح و شاخصه های آن نیز اعلام گردد، همچنین برنامه های توسعه باید مورد ارزیابی قرار گیرند ولی متأسفانه طی تدوین اسناد به دنبال گزارش گیری بودیم و به اهداف و احکام اسناد توجهی نداشتیم، در حقیقت در بهترین حالت به هزینه کرد سند پرداخته و کمتر شاخصه های آن مورد توجه قرار گرفته است.

وی تأکید کرد: فراوری اطلاعات باید در شرایط مستمر انجام گردد چراکه با استمرار آن می توان در انحرافات برنامه مداخلات مناسب را انجام داد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه وبودجه کشور اعلام کرد: طی جلسات متعددی که با قزوین برگزار کردیم به این نتیجه رسیدیم که قزوین به عنوان پایلوت دیده بانی توسعه پایدار مطرح گردد تا بدین وسیله آسیب ها شناسایی و پوشش داده گردد.

پوراصغری در انتها با تأکید بر اینکه در دو وزارتخانه بهداشت و درمان و آموزش وپرورش در عین اینکه تخت و یا مدرسه زیاد داریم شاهد کمبود هم هستیم، گفت: این نشان از رصد نادرست است و دیده بانی می تواند این نقایص را رفع کند، البته این کار دشواری است که باید در سطح کشور انجام گردد و اعلام آمادگی می کنیم که از پتانسیل مجموعه برای راه اندازی و گسترش آن مضایقه نکنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "عدم تعریف تعیین از توسعه خلائی بزرگ در برنامه ریزی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عدم تعریف تعیین از توسعه خلائی بزرگ در برنامه ریزی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید