دعوت از بانک ها برای سرمایه گذاری درصنعت نفت

به گزارش انجمن وردپرس، تهران (پانا) - معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه برنامه های متعدد سرمایه گذاری برای توسعه طرح های نفت پیش بینی شده است، از مذاکره با بانک ها و هلدینگ های پتروشیمی برای سرمایه گذاری در بخش بالادستی صنعت نفت اطلاع داد.

دعوت از بانک ها برای سرمایه گذاری درصنعت نفت

به گزارش شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته مهر در بخش پایانی و جمع بندی نشست هم اندیشی مدیران ارشد شرکت ملی نفت ایران، ضمن تشریح روینمودهای شرکت ملی نفت ایران در بخش های مختلف گفت: در بخش منابع انسانی رویکرد ما جذب نیروی انسانی نخبه از دانشگاه صنعت نفت و سایر دانشگاه ها است.

آموزش نیروی انسانی در دستور کار

وی اضافه کرد: نگهداشت منابع انسانی موجود نیز بسیار مهم است و در این خصوص جلسات متعددی برگزار گردیده و سازوکارهایی در نظر گرفته شده است تا چالش های موجود در این زمینه رفع گردد.

معاون وزیر نفت اضافه کرد: بحث آموزش منابع انسانی در گذشته متاسفانه مورد غفلت قرار گرفته است؛ امروز نیروهای شاغل در بسیاری از بخش ها از جمله بخش های مهم عملیاتی ما نیروهای مدت موقت هستند که احتیاج است آموزش این نیروها را در نظر بگیریم. در این خصوص تصمیمات لازم گرفته شده و مقرر شده است برنامه 5 ساله ای برای آموزش و انسجام بخشی به نیروی انسانی تهیه و تدوین گردد.

رویکرد فناورانه در طرح ها و پروژه ها

خجسته مهر تاکید نمود: در بخش فناوری حرکت بسیار جدی آغاز شده است و این بخش را از حضور روی کاغذ و قوانین، خارج و زنده نموده ایم. در این راستا با جهاد دانشگاهی حدود 275 میلیون دلار و 16 میلیارد تومان قرارداد و تفاهم نامه امضا شده است که حدود 75 میلیون دلار و 16 میلیارد تومان آن قرارداد قطعی و مابقی در قالب تفاهم نامه است.

وی اضافه کرد: حدود 750 حلقه چاه کم بازده نیز به زودی فراخوان همکاری آن اعلام خواهد شد تا با شرکت های فناور قرارداد امضا گردد.

معاون وزیر نفت توضیح داد: میدان گازی پارس جنوبی و گنبد شاقتصادی بزرگترین میدان در جهان است که گاز هلیوم دارد و ما در حال حاضر وارد نماینده هستیم در حالی که این گاز در صنایع مختلف مصارف بسیاری دارد.

خجسته مهر اضافه کرد: با فراوری این گاز علاوه بر رفع احتیاج داخل حتی می توانیم به صادر نماینده این گاز تبدیل شویم که این موضوع امروز اهمیت بسیار بالایی دارد و در این زمینه به وسیله شرکت های فناور و دانش بنیان آغاز کردیم و به زودی طرح آن تصویب خواهد شد.

برنامه های متعدد سرمایه گذاری روی میز

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در بخش سرمایه گذاری می دانیم که منابع داخلی ما کفاف نمی دهد و 14.5 درصدی که در قانون بودجه برای شرکت ملی نفت ایران در نظر گرفته شده تقریبا معادل هزینه های جاری شرکت ملی نفت ایران است.

خجسته مهر اضافه کرد: بایستی از داشته های داخل کشور به خوبی استفاده کنیم زیرا ما معتقدیم حتی در شرایط تحریم اگر از ظرفیت داخلی به معنای واقعی استفاده گردد، در آین شرایط هم می گردد احتیاجها را رفع کرد.

وی توضیح داد: ما محدودیت های متعددی داریم اما انگیزه های زیادی نیز داریم. در این راستا با بانک ها مذاکره شده که به صورت کنسرسیوم برای توسعه صنعت نفت وارد شوند و تمام بانک های کشور در این موضوع سهیم خواهند بود.

خجسته مهر ادامه داد: ما با هلدینگ های مهم پتروشیمی کشور جلساتی داریم که بخش پایین دستی در بخش بالا دستی صنعت نفت وارد سرمایه گذاری گردد. هلدینگ های پتروشیمی می توانند در بخش توسعه میادین نفت و گاز سرمایه گذاری نمایند و شرکت نفت هم برای ایجاد جذابیت بیشتر می تواند در یک بازه زمانی طولانی خوراک مورد احتیاج را به آنها تحویل دهد.

معاون وزیر نفت با بیان اینکه این سرمایه گذاری برد-برد است، اضافه کرد: این رویکرد برای اولین بار مطرح شده و در منطقه ها نفت خیز جنوب نیز میادینی برای سرمایه گذاری مطرح هستند؛ بر این اساس به زودی از روش های مختلف پروژه هایی که به سرمایه گذاری احتیاج دارند اعلام می گردد و از هر توانی که در کشور وجود داشته باشد استفاده خواهیم کرد.

کوشش روزانه برای رسیدن به ظرفیت فراوری پیش از تحریم ها

خجسته مهر درخصوص فعالیت های اجرا شده در بخش فراوری اعلام کرد: همکاران ما روزانه به صورت جدی کوشش می نمایند تا ظرفیت فراوری ما را به پیش از تحریم ها بازگردانند که مستلزم انجام یک سری پروژه ها و آمادگی ها بوده است و بخش زیادی از ظرفیت فراوری پیش از تحریم ها بازگردانی شده است.

وی اضافه کرد: برای اولین بار فراوری گاز از پارس جنوبی به حدود 705 میلیون مترمکعب رسید و این بیش تر از برنامه بوده است، همکاران من به علت احتیاج کشور کوشش کردند تا حداکثر فراوری را این میدان مشترک داشته باشیم. همان ظور که می دانیم تمام فازهای پارس جنوبی کامل نشده اند و بعضی فازها 90 درصد پیشرفت داشته اند، در این بخش افزایش ظرفیت به وجود خواهد آمد و این جزو اولویت های ما است.

طرح های زود بازده در اولویت اجرا

وی اظهار کرد: همه طرح های توسعه ای مورد احتیاج اجرا می شوند اما بعضی طرح ها که می توانند زودتر ما را به فراوری گاز برسانند در اولویت قرار دارند و بعضی منابع اقتصادی برای اجرای این طرح ها اختصاص داده می شوند؛ بعلاوه به شرکت ها تاکیده شده است که برای اجرای این طرح ها هیچ محدودیت اقتصادی ندارند و تمام توان اجرایی خود را باید یه کار گیرند.

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: در زمینه فروش نفت نیز با توفیق الهی پیروز شدیم که بودجه دولت را مطابق با برنامه محقق کنیم و این توفیق حاصل کار همه دست اندرکاران صنعت نفت است.

وی اضافه کرد: با زحمات کارکنان، نفت و گاز فراوری می گردد و با فروش آن احتیاجهای مردم کشورمان رفع می گردد؛ پیروزیت در ماموریت شرکت ملی نفت مربوط به یک قشر خاص نیست و همه ما باید با هم همدلی داشته باشیم و برای اعتلای جمهوری اسلامی ایران کوشش کنیم.

بر اساس این گزارش، در نخستین نشست هم اندیشی مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران که با حضور معاونین مدیرعامل، مدیران عامل شرکت های تابعه، مدیران و روسای ستادی در مرکز همایش های کوشک برگزار گردید، برنامه های شرکت ملی نفت ایران در افق بلندمدت تشریح و آنالیز شد و مدیران عامل شرکت های تابعه نیز گزارشی از آخرین دستاوردها به همراه برنامه ها و چالش ها ارائه کردند.

منبع: خبرگزاری پانا

به "دعوت از بانک ها برای سرمایه گذاری درصنعت نفت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دعوت از بانک ها برای سرمایه گذاری درصنعت نفت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید