تغییر بازار پرواز همزمان با موج انگلیسی کرونا
به گزارش انجمن وردپرس، تهران (پانا) - شرکت خدمات اقتصادی مودیز با ارزیابی زیرساخت های حمل و نقل دنیای و چشم انداز صنعت هوایی دنیا در سال 2021، بهبود صنعت هوایی دنیا به ویژه در بعد بین المللی را بسیار کند و نامطمئن برآورد کرد که در اروپا و آمریکا بسیار مشهود است. در واقع موج شیوع کرونای انگلیسی برآوردهای بازار پرواز را تغییر داده است. اما با این حال تسریع فرایند بهبودی در بخش داخلی، عامل تحرک صنعت هوایی پس از سقوط چشمگیر سال 2020 خواهد بود.
به گزارش دنیای اقتصاد، چشم انداز مودیز- شرکت خدمات مالی آمریکایی فعال در حوزه ارائه خدمات تجزیه و تحلیل بازار اوراق قرضه و بهادار، مدیریت بحران و مدیریت صندوق های سرمایه گذاری- از آینده صنعت هواپیمایی آمریکا و اروپا منفی ارزیابی شده است. وخیم شدن شرایط شیوع ویروس در آمریکا تهدیدی برای بهبود سفرها در نیمه اول سال 2021 محسوب می شود و احتمال بهبودی در نیمه دوم سال باتوجه به گستردگی توزیع واکسن وجود دارد. بهبودی صنعت هوایی آمریکا می تواند باتوجه به تحولات به حداقل رساندن میزان سوخت روزانه شرکت هواپیمایی که منجر به کاهش خطر ساختار محدودسازی جهت می شود و همچنین با توجه به پیشرفت های پزشکی و گستردگی توزیع واکسن امکان پذیر شود. اما با این حال چشم انداز فرودگاه های آمریکا برای سال 2021 به دلیل عدم اطمینان به افزایش ترافیک و درآمد شرکت های هواپیمایی منفی ارزیابی می شود.
بهبود در برنامه ریزی صنعت هوایی آمریکا همچنان نامشخص است زیرا احتمال افزایش محدودیت های سفر یا کاهش تقاضای مسافران باتوجه به افزایش موارد کووید-19 وجود دارد. باتوجه به غیرقابل پیش بینی بودن متقاضیان و محدودیت های محلی و بین المللی سفر برنامه ریزی دقیقی برای ارزیابی فراوری ناخالص داخلی همچون گذشته وجود ندارد. اما با وجود این انتظار می رود فرودگا ه های آمریکا باتوجه به گرم شدن هوا و توزیع واکسن در نیمه اول سال 2021 حدود 25 تا 45 درصد از حجم 2019 را به دست خواهند آورد.
خطوط هوایی که منبع اصلی درآمد بیشتر فرودگاه ها هستند در صورت عدم بهبود در جذب مسافران همچنان از نظر مالی تحت فشار خواهند بود که این امر خطر کاهش یا حذف خدمات هواپیمایی در فرودگاه ها را افزایش می دهد. خطوط هوایی قدرتمند عظیم ترین منبع درآمدی فرودگاه های آمریکا حتی بدون افزایش بهای بلیت ها به شمار می فرایند بنابراین شرکت های هواپیمایی باید به دنبال روش هایی برای کاهش هزینه ها جهت بهبودی حداقلی حتی در صورت از دست دادن خدمات باشند. فرودگاه های عظیم در ترافیک بین المللی و تجاری در سال 2021 بیشترین مشکل را خواهند داشت. در این راستا مرکز یاری، امداد و امنیت مالی کرونا (CARES) نقش مهمی را در جایگزینی درآمدهای از دست رفته این صنعت و همچنین جلوگیری از افزایش نرخ خطوط هوایی خواهد داشت.
در اروپا نیز جهت بهبود ترافیک هوایی مسافران باتوجه به شیوع مجدد ویروس کرونا بسیار نامشخص است و چشم انداز آینده فرودگاه ها برای سال 2021 منفی ارزیابی شده است. جهت بهبودی ترافیک هوایی اروپا کاملا نامشخص است و بازگشت محدودیت های سفر، تعداد سفرها را بسیار کاهش داده است و چشم انداز بهبودی را تعدیل می نماید. با وجود این، آنالیز ها نشان می دهد باتوجه به دسترسی گسترده و دنیای واکسن برای عموم مردم تا اواسط سال 2021، فرودگاه های اروپا به دنبال کاهش 75 درصدی در سال 2020، میزان تردد مسافران را در سال 2021 تا کاهش 55 درصدی در مقایسه با سال 2019 خواهند رساند. این صنعت در اروپا تنها با رشد ترافیک تجاری، مهار کامل بیماری کووید-19، بازگشت کامل اطمینان مسافران برای سفرهای هوایی و لغو دائمی محدودیت های سفر به بهبود چشم اندازهای مالی دست خواهد یافت.
نگرانی ها درباره امور مالی شرکت های هواپیمایی و مشاغل، چشم انداز این صنعت در سال 2021 را تحت الشعاع قرار می دهد و در صورت کندتر شدن فرایند بهبود، فرودگاه ها در کاهش هزینه های عملیاتی و سرمایه ای محدودتر خواهند بود. مسائل پیش روی خطوط هوایی، آنها را مجبور به سازماندهی مجدد جهتها و محافظت از نقدینگی می نماید که این امر منجر به افزایش خطر از دست دادن درآمد بعضی فرودگاه ها می شود و همچنین باتوجه به سازگاری شرکت ها با شرایط دورکاری، سفرهای تجاری ممکن است به طور کامل بهبود نیابد. از این رو فرودگاه های دنیا ماموریت جدیدی در جهت بهبودی شرایط خود درنظر گرفته اند که براساس آن انتظار می رود فرودگاه ها در سال 2021 فعالیت های خود را به تعمیر، نگهداری و تست های مربوط به ویروس کرونا اختصاص دهند که بهبود ترافیک هوایی را تسریع بخشند. همچنین فرودگاه ها ضمن کاهش نقدینگی احتیاجمند حمایت بیشتر ذی نفعان خواهند بود. باتوجه به سقوط قابل توجه درآمد، بسیاری از فرودگاه ها با مشکل بازپرداخت وام ها روبرو می شوند که احتیاجمند مذاکره با بانک ها خواهند بود. محدودیت سود سهام که منجر به کاهش سود سهم ها شده احتیاجمند پشتیبانی مالی از سهامداران صنعت هوایی است.
اما فرودگاه های استرالیا در مقایسه با دیگر کشورها شرایط بهتری را تجربه خواهند کرد و از حالت منفی در جهت پایداری حرکت می نماید. همه گیری کرونا اگرچه منجر به کاهش درآمد و رسیدن به رشد تک رقمی در این صنعت شده است اما باز شدن مرزهای ایالتی منجر به بهبود ترافیک مسافران داخلی تا خاتمه سال 2021 خواهد شد که احتمال بازگشت به حدود 75 درصد از سطح 2019 وجود دارد. با این حال، بهبود سفرهای بین المللی باتوجه به کنترل مرزها و اعمال محدودیت ها همچنان نامشخص است و احتمال بازگشت آن برای 2 تا 3 سال آینده برآورد می شود. افزایش تفاوت عملکرد فرودگاه ها نشان دهنده بهبودی سریع بازارهای داخلی و کندتر شدن بهبودی بازارهای دنیای است. استرالیا محدودیت های سفرهای داخلی خود را به جز در منطقه استرالیای جنوبی کاهش می دهد که این امر در درآمد کل تاثیر گذاشته و آن را به رشد تک رقمی در اواسط سال 2021 می رساند. اما ترافیک بین المللی با سرعت کمتری و در صورت توزیع عمومی واکسن در نیمه دوم سال بهبود می یابد. ازسرگیری سفرهای هوایی در نیمه اول 2021 به عوامل مختلفی همچون گشایش تدریجی ایالات، مهار کرونا در ایالات، افزایش ظرفیت هواپیما ها و نشانه هایی از سفرهای محدود بین المللی بستگی دارد. استرالیا شرایط سفر به کشورهای اطراف و امن خود همچون نیوزیلند، ژاپن، سنگاپور و کره جنوبی را فراهم خواهد نمود.
اگرچه بازگشت صنعت هوایی آمریکا چندان رشد مثبتی نخواهد داشت اما این امر در دیگر صنایع حمل و نقل این کشور همچون کشتیرانی و جاده ای به سمت پایداری در حرکت است و انتظار رشد 5 درصدی در حجم محموله ها در سال 2021 با توجه به انعقاد قرارداد در سال 2020 می رود. اگرچه این صنعت به دلیل بحران کرونا در حد قابل توجهی ضعیف شده اما سفرهای دریایی بهبودی تدریجی خود را شروع نموده اند. کاهش سوخت بر کاهش فشار در کل زنجیره حمل و نقل اثرگذار خواهد بود. این امر در حمل و نقل جاده ای آمریکا در حال حرکت به سمت پایداری است و میزان ترافیک مسافران و درآمد به دست آمده احتمال رشد 4 درصدی در فراوری ناخالص داخلی و رشد 6 درصدی اشتغال را نشان می دهد. همچنین حجم ترافیک سفرهای تجاری ثبات درآمدی را تا زمان بهبودی ترافیک مسافران در نیمه دوم 2021 فراهم می نماید. تردد سفرهای جاده ای منجر به افزایش درآمدی شده است.ایجاد مجدد محدودیت و ممنوعیت سفر در چند کشور اروپایی می تواند منجر به تضعیف شرایط اقتصاد کلان و تاخیر در بهبود فعالیت های مالی شود که البته با برداشتن محدودیت ها یا کاهش آنها حجم ترافیک جاده ای با سرعت بازمی شود که این امر می تواند به بهبود اقتصاد قدرتمند و بازگشت به نرخ پایین بیکاری منجر شود. حجم ترافیک سفرهای جاده ای در اروپا نیز در سال 2021، پس از کاهش بیش از 25 درصدی در سال 2020به کاهش 20 درصدی خواهد رسید. این امر به دلیل محدودیت های عبور وسایل نقلیه سبک است اما در مقابل ترافیک وسایل نقلیه سنگین پایداری درآمدی را ایجاد می نماید. بعضی فعالان راهداری عوارض نقدینگی را افزایش داده که این امر بر فرایند بهبودی بازپرداخت ها تاثیر مثبت خواهد گذاشت.ترافیک جاده ای در استرالیا و برزیل نیز به سرعت در جهت بهبودی قرار خواهد گرفت که بر این اساس، مدیریت چشمگیر استرالیا در مهار ویروس کرونا منجر به تقویت زیرساخت های جاده ای و بهبود گسترده ترافیک جاده ای باتوجه به افزایش عوارض جاده ای در سال 2021 خواهد شد و همچنین میزان حجم تجارت در بنادر استرالیا نیز رشد خواهد نمود و در سال 2021 رشد بیشتری تجربه می نماید. همچنین چشم انداز عوارض جاده ای برزیل در جهت پایداری پیش می رود. حجم ترافیک جاده ای در سال 2021 حدود 7 تا 12 درصد رشد خواهد داشت که این امر منجر به رشد 3/ 3 درصدی در فراوری ناخالص داخلی این کشور خواهد شد. میزان نقدینگی برزیل باتوجه به احتیاج بیشتر به بازپرداخت در سال 2021 برای حفظ اعتبار کافی است که این امر ناشی از میزان بهره پایین وام ها است.
منبع: خبرگزاری پانا