تأثیرات شگفت انگیز ورزش طولانی مدت بر سلامت روان : نتایج یک تحقیق تازه

به گزارش انجمن وردپرس، ما به حکم تجربه می دانیم که ورزش حالمان را خوب می نماید و از نظر روانی تقویت مان می نماید. اما به هر حال هر چیزی را باید با تحقیق و عدد و آمار دید و ثابت کرد.

تأثیرات شگفت انگیز ورزش طولانی مدت بر سلامت روان : نتایج یک تحقیق تازه

پیش از این هم البته تحقیقاتی اجرا شده بودند که مفید بودن ورزش برای سلامت مغز، از مبارزه با افسردگی، مبارزه با زوال عقل، تا تقویت حافظه را نشان می دادند.

در تحقیقات تازه به این موضوع با دیدی بلندمدت نگریسته شده و از داده های Fitbit یک ساله برای سنجش تأثیرات انواع مختلف فعالیت بدنی استفاده شدهو نتایج جالبی به دست آمده است.

این مطالعه را دانشمندان کالج دارتموث انجام داده اند که به آنالیز تفاوت های ظریف تأثیرات ورزش بر عملکرد مغز و سلامت روان پرداختند. آن ها در پی توسعه مطالعاتی در این زمینه بودند که اثرات ورزش را در بازه های زمانی چند روزه یا چند هفته ای مورد آنالیز قرار داده بودند، آنها از داده های 113 کاربر Fitbit در یک دوره 12 ماهه استفاده کردند.

(شرکت آمریکایی فیت بیت، تولیدنماینده محصولات سلامتی در قالب دستبند و ساعت مچی است. دستگاه های تولیدی این کمپانی فاکتور های مختلفی را مقدار گیری می نمایند. این دستگاه ها تعداد پله های بالا یا پایین رفته، قدم های برداشته شده، ضربان نبض و قلب، کیفیت خواب و موارد دیگر را تجزیه و تحلیل می نمایند.)

در طول آن سال، این کاربران بعلاوه مجبور شدند به سؤالاتی در خصوص سلامت روان خود پاسخ دهند و تست های حافظه متفاوتی را انجام دهند. داده های تناسب اندام شامل تعداد گام های روزانه، میانگین ضربان قلب و مدت زمان صرف شده برای ورزش در منطقه ها مختلف ضربان قلب بود.

از سوی دیگر، عملکرد حافظه با چیزهایی مانند به خاطر سپردن رویداد های زندگی نامه ای، مکان ها و ارتباط بین مفاهیم و دیگر خاطرات سنجیده شدند.

نتایج نشان داد که رابطه بین ورزش و سلامت مغز چقدر پیچیده است. در حالی که محققان انتظار داشتند که یک روند مثبت کلی بین فعالیت بدنی بالاتر و حافظه و سلامت روان پیدا نمایند، اما به این سادگی هم نبود. ورزش با شدت کم باعث بهبود کار های حافظه خاص شد، در حالی که ورزش با شدت بالا به طور خاص برای سایر عملکردهای ذهنی خوب بود.

شگفت آورتر، کسانی که ورزش های شدیدتر انجام می دهند، سطوح استرس بالاتری را گزارش کردند. در عین حال، کسانی که ورزش با شدت کمتری انجام می دادند، مقدار کمتری از اضطراب و افسردگی را گزارش کردند.

اگرچه روز های اولیه برای انجام این تحقیق است و این مطالعه قادر به فاش کردن هیچ گونه اثر دلیل و معلولی نبود، دانشمندان بر این باورند که کار بیشتر می تواند به ابزار های تازه هیجان انگیزی برای مدیریت سلامت شناختی منجر گردد. همانطور که ممکن است یک تمرین خاص را در باشگاه برای تقویت یک گروه عضلانی خاص انجام دهید، ممکن است یک برنامه تمرینی برای جلوگیری از اضطراب یا تقویت یادگیری و حافظه قبل از فصل امتحان داشته باشید.

منینگ می گوید: وقتی صحبت از فعالیت بدنی، حافظه و سلامت روانی می گردد، پویایی واقعاً پیچیده ای در بازی وجود دارد که نمی توان آن را در جملاتی مانند پیاده روی حافظه شما را بهبود می بخشد یا استرس به حافظه تان آسیب می زند خلاصه کرد. در عوض، به نظر می رسد اشکال خاصی از فعالیت بدنی و جنبه های خاصی از سلامت روان بر هر جنبه از حافظه تأثیر متفاوتی می گذارد.

این تحقیق در مجله Scientific Reports منتشر شد.

منبع: کالج دارتموث

خب این تحقیق تا حدی در راستای تجربه ورزشکاران آماتوری است. مثلا خیلی از ماها می دانیم که دویدن با شدت آرام یا میانه اضطراب را از بین می برد. اما اگر فعالیت ورزشی چند مرحله ای و مستلزم دوره های تمرکز باشد، برای عملکردهای حافظه بهتر خواهد بود. ضمن اینکه ورزش شدید مثلا دوره های وزنه زدن یا دویدن با تمام سرعت گرچه برای سلامت بدنی می توانند خوب باشند، اما ممکن است استرس را چندان کم ننمایند.

منبع: یک پزشک

به "تأثیرات شگفت انگیز ورزش طولانی مدت بر سلامت روان : نتایج یک تحقیق تازه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تأثیرات شگفت انگیز ورزش طولانی مدت بر سلامت روان : نتایج یک تحقیق تازه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید