نتایج یک تحقیق درباره تاثیر رایحه درمانی بر فشار خون

به گزارش انجمن وردپرس، یک تحقیق بوسیله پژوهشگران ایرانی رایحه درمانی با اسانس گل محمدی ممکن است به کنترل فشار خون یاری کند.

نتایج یک تحقیق درباره تاثیر رایحه درمانی بر فشار خون

به گزارش انجمن وردپرس به نقل از ایسنا،اصلاح شیوه زندگی درکنار اصلاحات و راهبردهای دارویی می تواند باعث کنترل فشار خون بالا گردد. بااین حال و باوجود در دسترس بودن بیش از صد نوع داروی متفاوت برای فشارخون که کارایی همگی به اثبات رسیده است، میزان های گزارش شده برای کنترل فشارخون ناامیدکننده است. ازاین رو پزشکان در کوشش هستند تا از درمان های مکملی نظیر رایحه درمانی نیز برای کنترل این بیماری بهره ببرند.

در همین خصوص، محققانی از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان به انجام مطالعه ای علمی پژوهشی پرداخته اند که در آن، تأثیر رایحه درمانی یا اصطلاحاً آروماتراپی با استفاده از اسانس گل محمدی بر فشارخون بیماران مورد آنالیز قرار گرفته است.

این پژوهش، روی 62 نفر از بیماران مبتلابه پرفشاری خون در شهر بهرمان از مناطق شهرستان رفسنجان واقع در استان کرمان صورت گرفته است و در آن، بیماران طی دو هفته، دو بار در روز و به مدت دو دقیقه از طریق استنشاق سه قطره از اسانس گل محمدی روی پنبه تحت رایحه درمانی قرار گرفتند و شرایط فشارخون آن ها قبل از این کار و در روزهای دوم، پنجم، نهم، چهاردهم و شانزدهم بعدازآن، مورد سنجش واقع شد.

6 راه حل طبیعی کاهش فشارخون

نتایج حاصل از این آنالیز ها نشان داد که استفاده از رایحه درمانی به یاری اسانس گل محمدی می تواند به عنوان یک درمان مکمل عالی در مبتلایان به پرفشاری خون استفاده گردد. بر اساس این نتایج، رایحه درمانی با عطر گل محمدی، روی فشارخون سیستولیک اثرات زودتری بر جای می گذارد.

در این رابطه، طیبه میرزایی، پژوهشگر و دانشیار گروه پرستاری داخلی و جراحی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان که با سه همکار دیگرش، اجرای این پژوهش را به عهده داشته اند، می گویند: رایحه درمانی یا آروماتراپی، یک روش آسان، غیر تهاجمی، سریع و بی خطر است که توسط بیماران به خوبی پذیرش می گردد و عوارض جانبی خاصی نیز برای آن گزارش نشده است. نتایج این مطالعه نیز نشان داد که آروماتراپی با اسانس گل محمدی می تواند به عنوان یک روش درمانی مکمل در کاهش فشارخون بیماران مبتلابه پرفشاری خون استفاده گردد. بر همین اساس می توان از این روش بدون بر جا گذاشتن عارضه، توسط خود فرد و به طور کم هزینه، اثربخش و آسانی استفاده کرد.

این محققان معتقدند: مطالعات تجربی زیادی نشان داده اند رایحه ها می توانند بر خلق وخو، شناخت، فیزیولوژی، رفتار و عملکرد افراد تأثیر بگذارند که البته این تأثیر می تواند بنا به فرهنگ، تجربه، جنس افراد و شخصیت آن ها متفاوت باشد و هر فردی به گونه ای به رایحه واکنش نشان دهد. اما مقایسه یافته های این مطالعه با سایر مطالعاتی که روی جوامع و فرهنگ های مختلف صورت گرفته است نتایج یکسانی را روی کنترل فشارخون و نبض نشان می دهد.

این یافته ها در فصل نامه گیاهان دارویی متعلق به پژوهشکده گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی منتشر شده اند.

منبع: همشهری آنلاین

به "نتایج یک تحقیق درباره تاثیر رایحه درمانی بر فشار خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نتایج یک تحقیق درباره تاثیر رایحه درمانی بر فشار خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید