باورهای غلط مانع اهدای خون بانوان شده است

به گزارش انجمن وردپرس، خبرنگاران/قم اهدای خون یکی از نیازهای اساسی هر جامعه ای است. کاهش مخازن خون پیامدهای ناگواری را می تواند در پیش رو داشته باشد.

باورهای غلط مانع اهدای خون بانوان شده است

در بسیاری از عمل های جراحی و خدمات درمانی به خون احتیاج است. داروهای بسیاری از بیماری های خاص داروهای مشتق از خون است. در درمان آسیب دیدگان حوادث ناگواری مثل تصادف، زلرله، سیل و... ذخایر خونی نقش پررنگی ایفا می نمایند.

از این رو مشارکت تمامی اعضای جامعه که واجد شرایط اهدای خون هستند لازم است. بخشی بزرگی از جمعیت را بانوان تشکیل می دهند. اما مشارکت بانوان به دلیل باورهای نادرست بسیار پایین است. باید با برطرف ابهامات و مطلع سازی مردم بانوان را به اهدای خون ترغیب کرد. با بیان سبک درست زندگی و افزایش سلامت و توانمندی بانوان می توان مقدار ذخایر خونی را با دریافت مشارکت آن ها چند برابر کرد.

دکتر علیرضا کبیری، معاون فنی و فن آوری های نوین اداره کل انتقال خون استان قم، در گفت وگو با انجمن وردپرس گفت: یکی از باورهای غلط درباره اهدای خون خانم ها ترس از کم خونی است. مراکز انتقال خون در زمان مراجعه اهدا نمایندگان به خصوص بانوان در ابتدا آنالیز می نماید و اگه دچار کم خونی باشند اجازه اهدای خون داده نمی گردد. کلیه اهدا نمایندگان خانم قرص آهن دریافت می نمایند که باعث جلوگیری از کاهش آهن خونشان و کم خونی می گردد.

وی اضافه نمود: پیش از در نظر گرفتن منافع اهدای خون برای خودمان بهتر است به منفعت آن برای دیگران فکر کنیم. هر نفر با یک بار اهدای خون جان سه نفر را نجات می دهد.

بعلاوه اهدای خون باعث کاهش غلظت خون، سکته های قلبی و مغزی می گردد.

کبیری تاکید نمود: داوطلبین که به مراکز مراجعه نمایند از دو نظر معاینه می شوند. اول اینکه اهدای خون برای خودشان مسئله ای ایجاد نکند، مثل کم خونی. یا افراد دارای بیماری های زمینه ای مثل بیماری قلبی، مغزی یا موارد دیگر نباشند.

وی اضافه نمود: مورد دوم از لحاظ اینکه خونی که دریافت می گردد شرایط سلامت و ایمنی لازم را داشته باشد. بیماری هایی که به وسیله خون منتقل می شوند مهم ترین مواردی است که حتما باید آنالیز گردد، مثل بیماری های ویروسی، هپاتیتaوb ، بیماریHIV و... در مراکز اهدای خون استان بین 15 تا 20 درصد داوطلبین به صورت موقت یا دائم معاف می شوند.

معاون فنی و فن آوری های نوین اداره کل گفت: معمولا گروه اهدا نمایندگان خانم، گروه سالم تری هستند. چون کمتر در معرض ریز فاکتورهای آلوده نماینده خون قرار می گیرند و خونشان از کیفیت و سلامت بیشتری برخوردار است.

وی اعلام کرد: داوطلبین روز قبل از اهدای خون باید به مقدار کافی استراحت نموده باشند، مایعات زیاد مصرف نمایند و قبل از مراجعه یک وعده غذایی میل نموده باشند و بعد برای اهدای خون مراجعه نمایند.

کبیری گفت: در کشورهای پیشرفته همگام با آقایان، خانم ها به سمت اهدای خون آمده اند و نیمی از اهدا نمایندگان خانم ها هستند. در ایران فقط 4 درصد اهدا نمایندگان خانم هستند. درصد مشارکت خیلی پایین است و احتیاج به بهبود دارد.

وی اضافه نمود: خانم ها به دلیل فیزیولوژیک بدنشان و از دست دادن ماهانه خون فکر می نمایند که با اهدای خون کم خون می شوند. ولی اهدا نمایندگان مستمری هستند که هیچ مسئله ای هم برایشان پیش نیامده است. این افراد به باورهای غلط فائق آمده اند. خانم ها می توانند چند ماه بعد از زایمان برای اهدای خون مراجعه نمایند و مسئله ای هم پیش نمی آید.

وی اعلام کرد: ترس از سوزن و عدم حضور زنان در اجتماع از دیگر عوامل مشارکت پایین آنان است. من از خانم ها درخواست می کنم یک بار خون اهدا نمایند، لذتی که کسب می نمایند باعث می گردد از اهدا نمایندگان مستمر بشوند.

حمیده عابدی آستانه یکی از اهدا نمایندگان نمونه استان است. او سال هاست به طور مستمر خون اهدا نموده است.

وی در گفت وگو با انجمن وردپرس گفت: به دلیل غلظت خون دکتر دو راه به من توصیه کرد، یکی حجامت و یکی هم اهدای خون. دختر از مزایای اهدای خون گفت و من به این کار ترغیب شدم. اولین بار در سن 40 سالگی خون اهدا کردم و تا کنون که 57 سال سن دارم 28 بار خون اهدا نموده ام.

عابدی اعلام کرد: من هم حجامت کردم هم خون اهدا کردم. از جایی که بعد از هر حجامت تا یک سال نمی توان خون اهدا کرد، مدتی است که حجامت ننموده ام تا بتوانم خون اهدا کنم. در این مدت هیچ مسئله ای برای من ایجاد نشده.

وی گفت: یک بار رفتم خون بدهم که به دلیل غلظت و چربی بسیار بالای خونم اجازه ندادند. نذر کردم که اگر درمان گردد تا بتوانم دوباره ادامه دهم. داروهای گیاهی خاصی را مصرف کردم و مضکلم برطرف شد. مسئول که در مرکز اهدای خون بود تعجب نموده بود از تغییرات.

عابدی اضافه نمود: بعد از خون دادن احساس نشاط میکنم، تا چندین روز بعد از اهدای خون احساس سبکی می کنم. البته باید گفت مشکل غلظت خون به تنهایی با اهدای خون برطرف نمی گردد ولی اهدای خون در سلامت من خیلی تاثیر داشته.

وی اعلام کرد: من به دوستان و آشنایان از مزایای اهدای خون می گویم و آن را تبلیغ می کنم. خیلی خوب است که در جهت اطلاع رسانی، برطرف ترس و مطلع سازی قدمی برداشته گردد. هر بار که کسی خون اهدا می نماید به سه نفر یاری می نماید. بیان همین می تواند در افزایش اقبال مردم خیلی موثر باشد.

مطلع سازی در این زمینه وظیفه تک تک اعضای جامعه است. با بیان مزایای اهدای خون و از بین بردن باورهای نادرست مقدار مشارکت قشر برذگی از جامعه را افزایش دهیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باورهای غلط مانع اهدای خون بانوان شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باورهای غلط مانع اهدای خون بانوان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید